چکیده:
م آغاز جنگ تحمیلی شروعی بود برای خلق گونه ای از ادبیّات داستانی که هنوز، پس از سی سال ، اّتفاق نظری دربارة نام گذاری آن دیده نمی شود. بخـش عمـده ای از آثـار ایـن نـوع ادبیّـات ، کـه باتکیه بر ارزش ها و اندیشه های اسلامیـانقلابی به نگارش درآمده ، بـا عنـوان ادبیّـات داسـتانی دفاع مقدّس شناخته می شود. این نوع ادبی ، با پشت سر گذاشـتن فـرازونشـیب هـای گونـاگون ، به تدریج ، در مسیر کاربرد شگردهای فرانو درعرصه داستان نویسـی گـام برمـی دارد. رمـان سـرد سفید، نوشته کاوه بهمن ، ازجمله آثاری است که براسـاس شـگردهای موجـود در رمـان هـای پسامدرنیستی خلق شده است . بهره گیری از تمهیداتی چون خطّـی نبـودن زمـان روایـت ، تغییـر راوی ، اّتصال کوتاه ، بینامتنیّت ، درهم ریختگی ارکـان پیرنـگ سـّنتی و آشـکار کـردن مشـکلات نگارش این رمان را در زمرة آثار پسامدرنیستی جای می دهد. بررسی ها حکایت گر آن اسـت کـه شگردهای پسامدرنیستی این رمان کارکردی اقلیمیـ بومی مـی یابنـد و در خـدمت اشـاعه مـرام عقیدتی نویسنده قرار می گیرند. بهمن ، درعین خلق اثری صورت گـرا در حـوزة دفـاع مقـدّس ، ی کوشد بابهره گیـری از شـگردهای پسـامدرن بـه شـکلی تقلیـل یافتـه و همسـو بـا کـارکرد ایدئولوژیکی ، که همانا برجسته ساختن ابعاد گوناگون زندگی شـهید الله رضـا هنـری لطیـف پـور است ، از چارچوب تفکّر اعتقادی خود تخطّی نکند. وی درزمینه محتوایی اثر نیـز، بـا تاکیـد بـر فرایندی ایدئولوژیک ، آرمان گرایی و حماسه سازی و قداست پروری را وجهه همّـت خـود قـرار می دهد. برآیند چنین رهیافتی خلق اثری است که ، در جستار حاضر، از آن بـه «رمـان پسـامدرن ایدئولوژیک » تعبیر شده است . این پژوهش ، ضمن اشاره به شگردهای پسامدرنیستی رمـان سـرد سفید، می کوشد نشان دهد چگونه کاوه بهمن شکل و محتوای اثـر را در خـدمت تحقّـق تفکّـر مذهبی خود قرار می دهد.
خلاصه ماشینی:
"Jorgensen, Marian ادامۀ جدول ١ـ بررسی مؤلفه های رمان پسامدرن و رمان پسامدرن ایدئولوژیک مؤلفه های رمان پسامدرن مؤلفه های رمان پسامدرن ایدئولوژیک سرکشی شخصیت ها + وحدت در عین کثرت + شخصیت های خنثی و مجازی + دور باطل + به هم ریختگی ارکان پیرنگ سنتی + فرجام های چندگانه + زمان و مکان نامشخص + تناقض - بینامتنیت + بازی های زبانی + زیاده روی در استفاده ازفنون بلاغی - طنز و آیرونی + تلفیق و درهم ریختگی سبک های گوناگون + بازی های شکلی و چاپی + آشکار کردن شگردهای ادبی + باید توجه داشت شگردهای مطرح در رمان پسامدرن ایدئولوژیک را در آثار برجستۀ این حوزه از قبیل گنجشک ها بهشت را میفهمند (اثر حسن بنی عامری )، باغ تلو (اثر مجید قیصری )، بیوتن (اثر رضا امیرخانی ) و سرد سفید (اثر کاوه بهمن ) می توان ردیابی کرد؛ برخی دیگر نیز فی نفسه قابلیت راه یافتن به این نوع رمان را دارند.
ازاین رو، باوجود حضور راویان متعدد در سرد سفید، این رمان اثری تک صدایی است و صداهای گوناگون از آن شنیده نمی شود؛ درحالی که به نظر می رسد خلق شخصیت های منفی نگر، مردد یا بی طرف در داستان و روایت گوشه ای ازماجرا اززبان آن ها و به عبارتی ایجاد چندصدایی در متن نیز به تحقق هدف نویسنده خدشه ای وارد نمی کند، زیرا آمیزش اظهار نظرهای شخصیت های منفی ومثبت درداستان می تواند تمهیدی باشد برای بازنمایی ارزش و اعتبار دیدگاه شخصیت های مثبت ."