چکیده:
در سال های اخیر، بحث واقعی شدن قیمت حامل های انرژی در ایران هزینه ها و قیمت تمام شده محصولات انرژی بر را تحت تاثیر قرار داده است. بخش دام و طیور از زیر بخش کشاورزی ایران با افزایش قیمت انرژی به طور محسوسی متاثر می شود. در نتیجه این شوک، قیمت و مقدار عرضه و تقاضا در بازار مزرعه و خرده فروشی تحت تاثیر قرار می گیرد و رفاه عرضه کنندگان و مصرف کنندگان تغییر می نماید. در این مطالعه، آثار این سیاست بر بازار گوشت ایران با استفاده از الگوی چندبازاری جابه جایی تعادل (EDM) بررسی شد. سناریوهای افزایش 38، 50 و 300 درصدی قیمت حامل های انرژی در حالات تغییر تقاضا و عدم تغییر تقاضا در دو وضعیت مختلف افزایش تدریجی و یکباره قیمت انرژی، با ثابت بودن سایر شرایط، در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که با افزایش متفاوت تقاضای خرده فروشی گوشت مرغ، گوشت گوسفند و گوشت گاو و گوساله در هر سناریو، کاهش رفاه تولیدکنندگان تا حد زیادی جبران می شود. مقایسه رفاه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان گوشت در نتیجه افزایش تدریجی و یکباره قیمت حامل های انرژی در سناریوهای درنظر گرفته شده حاکی از آن است که افزایش یکباره قیمت حامل های انرژی کاهش رفاه کمتری را ایجاد می نماید.
Costs of livestock production are expected to significantly increase as result of increasing energy price in Iran. This in turn causes meat prices and production to change and ultimately affect producers and consumer welfares. This study determines the economic impact of this policy on Iranian meat market applying a multimarket equilibrium displacement model (EDM) and taking into account scenarios of 38%، 50% and 300% increase in energy prices with and without change in demand for both situations of once and gradually increasing energy price. Result shows that increasing of retail sale demand for different kind of meat in any scenario are sufficient to offset lost producer welfare. According to the result of compared once and gradually implication increasing energy price، decreasing of producer and consumers’ welfare on once increasing energy prices is lower than gradually increasing energy prices.
خلاصه ماشینی:
"نتایج و بحث به طور کلی ، پارامترهای زیر برای الگوی EDM و تعیین رفاه مصرفکنندگان و تولیدگنندگان در نتیجه اعمال فاز دوم سیاست حذف یارانه انرژی مورد نیاز است : الف )کشش تقاضای مارشال و هیکس گوشت ، ب) سهم تولیدکنندگان گوشت گاو و گوساله از قیمت خرده فروشی ، ج) کشش عرضه ، د) کشش جانشینی بین دام و نهادههای بازاریابی .
از آنجا بر اساس مطالعه حسینی و همکاران (١٣٨٧)، بازار گوشت گاو و گوسفند در سطح تولیدکننده و خرده فروشی رقابتی بوده و بازار مرغ گوشتی در ایران نیز بر اساس مطالعه حسینی و پرمه (١٣٨٩)، یک بازار رقابتی کامل است ، بنابراین ، شوک وارد بر تابع عرضه برای تولید گوشت برابر است با : Cnqn Cn (14) n Wnqn Wn در این رابطه ، qn متوسط تولید گوشت و Cn هزینه سوخت به کار رفته در هر واحد تولید می باشد و n به گوسفند، گاو و گوساله و مرغ مربوط می شود."