چکیده:
مقاله پیش رو، در خصوص نماز بیماران و افراد معلولی است که قادر به تکلم با حنجره « و یا از دستگاه » زبان اشاره « حنجره خود نبوده و برای قرائت در نماز، از استفاده میکنند. بر اساس یافته های این تحقیق، میتوان قرائت با دستگاه » مصنوعی در نماز، به حساب » قرائت واقعی « حنجره مصنوعی را، برای چنین شخصی، به منزله آورد، چراکه عرف کسی که می تواند با دستگاه سخن بگوید را قادر به تکلم می داند. همچنین دلیلی وجود ندارد که بگوییم ادله وجوب قرائت، از چنین قرائتی که به کمک قرائت « دستگاه، توسط خود شخص انجام میشود، منصرف است. علاوه بر این، عرف به اطلاق می کند، ضمن اینکه قرائت با » قول « و » سخن گفتن « نیز » با حنجره مصنوعی دستگاه، به قرائت دهانی نزدیک تر و شبیه تر است تا زبان اشاره که بدل قرائت شمرده می شود. بنابراین میتوان گفت چنین شخصی، مشمول ادله وجوب قرائت خواهد بود و با
استفاده از حنجره مصنوعی، تکبیرةالاحرام، قرائت و سایر اذکار نماز را انجام می دهد.
خلاصه ماشینی:
") ٣-٢-٣- دلیل سوم : (رد دلیل سوم قول اول ): برخلاف آنچه در دلیل سوم از قول قبلی احتمال داده شد، عرف به «قرائت با حنجره مصنوعی» نیز «سخن گفتن » اطلاق میکند، هرچند که حروف از مخارج مربوط ادا نشود، مانند شخص بیماری که به جهت وجود عارضه ای در دهان خود، نمیتواند حروف را به صورت صحیح ادا نماید، ضمن این که اطلاق عرفی «قرائت »، برای لزوم استفاده از حنجره مصنوعی کافی است ، چراکه اگر عرف ، «قرائت با حنجره مصنوعی» را «سخن گفتن » بداند، چنین شخصی که میتواند با حنجره مصنوعی سخن بگوید را «توانمند نسبت به انجام قرائت » دانسته و در نتیجه ، «مخاطب روایات وجوب قرائت »، قرار میدهد.
» اما بر فرض عدم پذیرش موثقه سکونی که بعید به نظر میرسد، حکم دائر بین لزوم استفاده از حنجره مصنوعی و برائت از تکلیف قرائت دهانی خواهد بود، چراکه از طرفی وی قادر به تکلم به حساب آمده و با توجه به ادله ای که در لزوم استفاده از حنجره مصنوعی گذشت ، همان تکلیف قادرین را خواهد داشت و چنین شخصی نیز مانند دیگران ، تحت عمومات وجوب قرائت میباشد و سقوط موثقه سکونی، آسیبی به استدلال بر لزوم استفاده از حنجره مصنوعی وارد نمیکند، اما از طرف دیگر و بر فرض عدم پذیرش ادله استفاده از حنجره مصنوعی و با رد موثقه سکونی، دیگر دلیلی بر نحوه قرائت اخرس وجود ندارد، پس وی که قادر به تکلم دهانی نیست ، برائت از تکلیف قرائت ، برای وی محکم خواهد بود و نماز را بدون تلفظ و اشاره ، بلکه با نیت تکبیرةالأحرام و سایر قرائات و اذکار، انجام میدهد."