چکیده:
شناسایی الگوهای رفتاری و ارتباط آن با اثر بخشی و کارایی سازمانی و هدایت موثر نیروهای انسانی شاغل در سازمان ها یکی از مباحث کلیدی مدیریت است پژوهش حاضر با هدف کاربرددهی بهنیه مبانی مدیریت در بهبود اثر بخشی مدیریت ورزشی کشور به صورت بررسی تاثیر عوامل بیوگرافی سن و سوابق مدیریتی و مدارک تحصیلی و دروه های آموزشی تخصص مدیریت بر روی سبک های مدیریتی انتخابی روسای دانشکده ها و مدیران گروه های آموزشی تربیت بدنی دانشگاه های سراسر ایران تنظیم و به مورد اجرا گذاشته شد تعداد 59 نفر آزمودنی به عنوان حجم نمونه در جامعه آماری دانشگاه های کشور به پرسشنامه استاندارد موسسه بلانچارد تحت عنوان تحلیل رفتارمدیر در برخودر با موقعیت های متنوع سازمانی پاسخ دادند که پس از استخراج یافته ها و تنظیم جداول توزیع فراوانی به برسی و مقایسه داده های حاصله با نورم مندرج در پرسشنامه به ارزیابی میزان اثر بخشی شیوه های مدیریتی انتخابی آزمودنی ها پرداخته شد سپس با بهره گیری از روش آماری مجذور خی دو X و فرمول ضریب توافق به بررسی فرضیه های چهار گانه پژوهش در خصوص عوامل چهارگانه بیوگرافی مدیران و اثربخشی شیوه های مدیریتی آزمودنی ها اقدام گردید
خلاصه ماشینی:
"تعداد 59 نفر آزمودنی به عنوان حجم نمونه در جامعهء آماری دانشگاههای کشور به پرسشنامهء استاندارد مؤسسهء بلانچارد2تحت عنوان تحلیل رفتار مدیر در برخورد با موقعیتهای متنوع سازمانی پاسخ دادند که پس از استخراج یافتهها و تنظیم جداول توزیع فراوانی به بررسی و مقایسهء دادههای حاصله با نورم مندرج در پرسشنامه به ارزیابی میزان اثربخشی شیوههای مدیریتی انتخابی آزمودنیها پرداخته شد.
استیون اشلیسمن2(1995)در رسالهء خود تحت عنوان وضعیت و مشخصات اعضا، رفتار مدیر و رضایت کارمند،برای دریافت درجهء Ph. D در دانشگاه تنسیف3،به بررسی تأثیر شناسایی سطوح آمادگی کارکنان به عنوان یک عامل مؤثر در اتخاذ سبک مناسب مدیریتی و در نتیجه ایجاد رضایت شغلی در مدیران ورزشی جوان(73 مدیر زن و 141 مدیر مرد)پرداخت و با تحلیل اطلاعات حاصله،اعلام کرد که توانایی تشخیصی آزمودنیها در تعیین سطوح آمادگی کاری کارکنان و انتخاب سبکهای متناسب،منجر به بهبود ارتباط مدیر-کارمند میشود و از سوی دیگر،آثار این بررسی بر روی سلامت تشکیلات و اثربخشی مدیریت مورد تأیید قرار گرفت(5).
آقای دکتر محمد علی همتینژاد در سال 1373 در استان گیلان تحقیقی تحت عنوان «بررسی سبک رهبری معلمان مدارس متوسطه و تعیین عوامل مؤثر بر آن»انجام داد و به این نتیجه رسید که به کارگیری سبک مدیریتی متناسب و کارا به اقتضای شرایط و موقعیتهای مختلف شغلی از ضروریات توجه دقیق هر مدیری است و عنوان نمود که مردان جامعهء تحقیق نسبتا سبک رهبری مؤثرتری نسبت به زنان داشته و به طورکلی آزمودنیها سبکهای انتخابی غیرمؤثری داشتند(4)."