چکیده:
آموزش بهمثابه موثرترین عامل سرمایه انسانی با ایفای نقشی بهسزا در رشد و توسعه اقتصادی کشورها همواره در کانون توجه سیاستگذاران و برنامهریزان اقتصادی بوده است. با در نظر گرفتن اهمیت آموزش و تحمل هزینههای سنگین آن برای ارتقای کیفیت نیروی انسانی در ایران، مطالعه حاضر به بررسی تاثیر آموزش بر درآمد افراد روستایی در قالب تابع دریافتی مینسر پرداخته و نکته بارز آن استفاده از الگوی چندسطحی برای برآورد اثرات آموزش و تجربه در درآمد افراد است. بدین منظور، از اطلاعات مرکز آمار ایران در مورد 13953 شاغل روستایی در طرح هزینه- درآمد خانوار روستایی سال 1391 استفاده شد. نتایج مطالعه نشان داد که آموزش دارای نقش مثبت و معنیدار در دریافتی روستاییان است؛ همچنین، با ثابت در نظر گرفتن سایر شرایط، درآمد گروه مردان 62 درصد بیش از گروه زنان روستایی و نقطه حداکثر تجربه کاری آنها هم بیش از زنان است. بنابراین، پیشنهاد میشود که در راستای ارتقای درآمد روستاییان، برنامهریزان به توسعه آموزش و استفاده بهینه از افراد دارای تحصیلات بهویژه افراد دارای تحصیلات آموزش عالی توجه بیشتری داشته باشند.
Education as the most influential factor in human capital with a significant role in the growth and economic development has always been of interest to economic planners and policy-makers. Given the importance of education and training and bearing heavy costs for improving the quality of human force in Iran، this study tried to assess the impact of education on rural people's income in the form of incoming Mincer function، and its focal point was to use multilevel models to estimate the effects of education and experience on the income. For this purpose، we used the data collected from rural household expenditure-income plan of Statistical Center of Iran for 13953 rural workers in 2012. Study results indicated that education had a significant positive role in the rural income; also، given a constant condition for other factors، rural men's incomes were 62% higher than rural women's، and their maximum experience was also more than that of the women group. Therefore، to enhance the rural income، the planners should pay more attention to educational development and optimal use of educated people، especially those with higher education.
خلاصه ماشینی:
"تابع دریافتی های مینسر متناسب با شرایط ایران بر اساس مطالعات نـادری (۱۳۸۰) و کمیجانی و علمی (۱۳۸۴)، برای محاسبة نرخ بازده سرمایه گذاری در سرمایة انسـانی از طریق تحصیلات رسمی و جنسیت شاغلان بر درآمد آنها در مناطق روستایی کشـور در سال ۱۳۹۱، را می توان به صورت زیر ارائه کرد: 6 Ln(yi)= β0 +β1(EXi)+β2(EXi2)+fβjSj +α3(Gi) (۳) j=1 که در آن ، (Ln)yi لگاریتم درآمد سالانة فرد iام حاصل از شغل افراد بر حسب ریـال ، و EXi تعداد سال های تجربة کاری فرد iام است ، که به صورت زیر محاسبه شده است : EX=AGE – EDU – 6(۱۴) (۴) i i i که در آن ، AGEi معرف سن فرد iام و EDUi معرف سن فرد iام است (از آنجا که سال ورود به دبستان هفت سالگی است ، عدد شش نیز از سن فرد کسر شده است )؛ همچنین ، EX٢ مجذور سال های تجربة فرد است که یک متغیر کنترلی اسـت (وجـود ایـن متغیـر نشان دهندة آن است که یک رابطة U وارونه بین سن و درآمد فرد فرض شده اسـت )؛ Sj سطح سواد افراد است (سـطح تحصـیلات بـه هفـت گـروه (j) بـی سـواد، ابتـدایی ، راهنمایی ، دیپلم ، کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد و بالاتر دسته بندی شده و گروه بی سواد به عنوان گروه پایه در نظر گرفتـه شـده اسـت )."