چکیده:
هدف کلی تحقیق حاضر شناسایی عوامل موثر بر موفقیت تعاونیهای تولید کشاورزی در استان ایلام بود. جامعه آماری کلیه مدیران و اعضای تعاونیهای تولید کشاورزی این استان در 1391 را دربرمیگرفت (782= N ) که از آن میان، 254 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب به عنوان نمونه آماری با استفاده از رابطه کوکران انتخاب شدند. بهمنظور توصیف کیفی میزان موفقیت تعاونیهای تولید کشاورزی، از روش فاصله انحراف معیار از میانگین استفاده شد. بررسی عوامل موثر بر میزان موفقیت تعاونیهای تولید کشاورزی نیز با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه صورت گرفت. نتایج توصیفی تحقیق نشان داد که میزان موفقیت تعاونیهای تولید کشاورزی در استان ایلام در سطح خوب و مناسب قرار دارد. همچنین، بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه خطی، عوامل اقتصادی، نگرشی، مدیریتی، آموزشی، شخصیتی و محیطی 50/ 52 درصد از تغییرات میزان موفقیت شرکتهای تعاونی تولید را تبیین کردند.
This study aims at identifying effective factors on the success of Agricultural Production Cooperatives (APCs) in Ilam province of Iran. The statistical society consists of all the mangers and members of APCs in Ilam province of Iran (N=782); among them، according to Cochran’s formula، a number of 254 people are selected through a statistical sampling in a stratified randomization method (n=254). The tool of research is a questionnaire، the validity of which is confirmed by a panel of experts and also its reliability is reported 0.84-0.94. The descriptive results indicate an appropriate and good amount of success of agricultural production cooperatives، in general. Also، the results of multiple regression show that 52.50 percent of variability for the success of APCs stemmed from “economics، attitude، management، educational، personality and environmental factors”.
خلاصه ماشینی:
"بر اساس نتایج تحقیق پیشنهادها زیر ارائه می شود: با توجه به تأثیر عوامل اقتصوادی بور میوزان موفقیوت تعواونیهوای تولیود کشواورزی، برگزاری کارگاههای تخصصی برای تحلیل موضعیابی در شرکتهای موفوق داخلوی و خارجی بهمنظور آشنایی بیشتر مدیران با مؤلفههای مدیریت بازاریابی و بهبود مهوارتهوای مدیریتی در بعد بازار و همچنین، تهیة طرح جامع »بازاریابی- تهیوة موواد اولیوه« بورای شرکتهای تعاونی بهمنظور بازاریابی آسانتر و ارزانتر محصولت و تهیوة موواد اولیوه برای شرکتهای تعاونی توصیه میشود؛ با توجه به تأثیر عوامل مدیریتی بر میزان موفقیت تعاونیهای تولید کشواورزی، توصویه میشود که بهمنظور بهبوود کوارکرد تعواونی و سوازماندهوی اعضوا و افوزایش کوارآیی مدیریتی شرکت تعاونی، مودیران عامول بور اسواس تجربوه و توانواییهوای ارتبواطی و مدیریتی و تحصیلت مرتبط با کشاورزی انتخاب شوند؛ با توجه به تأثیر عوامل آموزشی بر میزان موفقیت تعاونیهای تولید کشواورزی، توصویه میشود که تدوین و چ ون ی اجرای برناموههوای آموزشوی اعضوا بور اسواس نیازسونجی آموزشی صورت گیرد و آموزش در سطح شرکتهای تعاونی موجود در هر شهرسوتان بوا همکاری تعاونیداران آموزشدیده که نمایندة این شرکتها در اتحادیههای استانی بهشومار میروند، ارائه شود و تجارب آموزشی تعاونیهای موفق نیز در اختیار اعضا قرار گیرد؛ و با توجه به تأثیر عوامل محیطی بر میزان موفقیت تعاونیهای تولید کشواورزی، توصویه میشود که در مکانیابی محل استقرار تعاونیها، سهولت در تردد و مراجعوه بوه آنهوا و نیز امکان پوشش مناطق گوناگون مد نظر قرار گیرد."