چکیده:
پژوهش حاضر بهمنظور کمک به رفع معضلات موجود در تعاونيها با هدف ارزيابی عوامل مؤثر بر انگيزه فعاليت در تعاونی ها با استفاده از روش توصيفی- همبستگی انجام شده است. نمونه آماری تحقيق 72 نفر از مديران تعاونيهای توليد کشاورزی استان تهران را دربرميگيرد. گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه دارای روايی و پايايی مناسب انجام ميپذيرد. بر اساس اطلاعات توصيفی بهدست آمده، تنها 43 درصد از مديران تعاونيها از انگيزه قوی برای فعاليت در اين بخش برخوردارند. همچنين، نتايج تحليل رگرسيون چندگانه نشان داد که سه متغير ويژگيهای اجتماعی، ميزان بهرهمندی از خدمات آموزشی و ترويجی، و ويژگيهای کارآفرينی حدود نيمی از تغييرات انگيزه فعاليت در تعاونیها را تبيين ميکنند. بر اين اساس، پيشنهاد ميشود که متوليان امور تعاونيها، با برگزاری دورههای کارآفرينی و گسترش خدمات آموزشی و ترويجی تعاون بهويژه در مجامع عمومی همچون بسيج، مساجد، اماکن ورزشی، کانونهای فرهنگی و مجالس خيريه ، موجبات موفقيت هر چه بيشتر تعاونيها را فراهم سازند.
This study aims at investigating the factors affecting the motivation of activity in cooperatives، in a descriptive correlational method، to help resolve the problems in cooperatives. The statistical sample includes 72 managers of agricultural production cooperatives in Tehran province. Data collection is based on a valid and reliable questionnaire. As shown by the descriptive information obtained، only 43 percent of the cooperatives' managers have strong motivation for activity in this sector. In addition، according to the results of regression analysis، three variables including social characteristics، frequency of applying educational and extensional activities and entrepreneurial aspects account for 49 percent of the variance of such motivation. Accordingly، it is suggested that authorities of these cooperatives pave the ground for their further success through holding some entrepreneurship courses as well as expanding cooperative extension and education services، particularly in public places like Basij (Mobilization Unit)، mosques، sports places، cultural centers، and charity houses.
خلاصه ماشینی:
"جدول ۶- اولویت بندی ویژگی های کارآفرینی مدیران تعاونی ها ویژگی میانگین رتبه ای انحراف معیار ضریب تغییرات رتبه مسئولیت پذیری ٥/٧٨ ٠/٦٥٥ ٠/١١٣ ١ تعهد ٥/٤٧ ٠/٧٥٠ ٠/١٣٧ ٢ واقع بینی ٥/٠٦ ٠/٧٨٥ ٠/١٥٥ ٣ شناسایی سود در موقعیت های مختلف ٤/٦٥ ٠/٧٣٥ ٠/١٥٨ ٤ انگیزة بالا برای رسیدن به هدف ٤/٦٥ ٠/٧٣٥ ٠/١٥٨ ٥ خوداتکایی ۴/۸۸ ٠/٨٢١ ٠/١٦٨ ٦ حس همکاری ٥/٤٧ ٠/٩٤٩ ٠/١٧٣ ٧ پرکاری ٥/١٩ ٠/٩٧٣ ٠/١٨٧ ٨ آینده نگری و دوراندیشی ٤/٨٨ ٠/٩٤٨ ٠/١٩٤ ٩ خوش بینی ٤/٧٥ ١/٠٠٤ ٠/٢١١ ١٠ خطرپذیری ٤/٤٧ ١/٠٣٤ ٠/٢٣١ ١١ تحمل شکست و اراده برای فعالیت مجدد ٤/٥٦ ١/٣٨٣ ٠/٣٠٣ ١٢ خلاقیت و نوآوری ٤/٢٩ ١/٣٨٨ ٠/٣٢٣ ١٣ منبع : یافته های تحقیق نتایج تحلیل همبستگی بین متغیرهای منتخب و انگیزة فعالیت در تعاونی نتایج آزمون همبستگی پیرسون حاکی از آن است که بین سابقة فعالیت در تعاونی و انگیزة فعالیت در تعاونی ها (٠/٢٤٤- =r) رابطة منفی و معنی دار وجود دارد؛ یعنی ، مدیرانی که سال های بیشتری در شرکت تعاونی فعالیت کرده اند، از انگیزة پایین تر برخوردار بوده اند."