چکیده:
ارائه اطلاعات جامع و کامل از خدمات در فضای مجازی، نقش زیادی در انتخاب هتل ها به عنوان مهمترین مقاصد اقامتی گردشگران خواهد داشت. بنابراین لازم است به لحاظ مدیریتی وب سایت هتلها مطابق با نیاز کاربران طراحی و تهیه گردند. هدف مطالعه ، ارزیابی و رتبهبندی وب سایت هتل های پنج ستاره مشهد میباشد. به این منظور، ابتدا با مرور پیشینه ، 51 شاخص جهت ارزیابی وب سایت هتل در دو بعد عملکرد کارکردی (25 شاخص) و عملکرد قابلیت استفاده (26 شاخص) شناسایی شدند. پس از تعیین وزن های نسبی فازی هر یک از این شاخص ها بر اساس نتیجه مطالعات گذشته، نظرسنجی از خبرگان و بر اساس روش شباهت به حل ایده آل فازی به ارزیابی و رتبه بندی هتل های پنج ستاره مشهد پرداخته شد. یافته ها نشان میدهد که از نظر عملکرد کارکردی وب سایت، به ترتیب هتلهای قصر، درویشی، پارس، هما، و پردیسان، از نظر عملکرد قابلیت استفاده وب سایت، هتل های درویشی، قصر، هما، پردیسان، و پارس، و از نظر عملکرد کل وب سایت، هتل های درویشی و قصر به طور مشترک در رتبه اول، هتل هما در رتبه دوم، و هتل های پردیسان و پارس به طور مشترک در رتبه سوم قرار گرفته اند.
خلاصه ماشینی:
ارزیابی و رتبه بندی وب سایت هتل های پنج ستارة شهر مشهد با استفاده از روش شباهت به حل ایده آل فازی حمیدرضا وارثی- دانشیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه اصفهان حسین آقاجانی *- عضو هیئت علمی پژوهشکدة گردشگری جهاد دانشگاهی مشهد علی علیزاده زوارم - دانشجوی دکتری مدیریت تحقیق در عملیات دانشگاه فردوسی مشهد دریافت مقاله : ١٣٩٥/٠٩/٠٨ پذیرش مقاله : ١٣٩٥/١٢/٢٨ چکیده ارائۀ اطلاعات جامع از خدمات در فضای مجازی، نقش مهمی در انتخاب هتل ها به عنوان مهم ترین مقاصد اقامتی گردشگران دارد؛ بنابراین ، لازم است به لحاظ مدیریتی، وب سایت هتل ها مطابق با نیاز کاربران طراحی و تهیه شود.
پس از تعیین وزن های نسبی فازی، هریک از این شاخص ها براساس نتیجۀ مطالعات گذشته ، نظرسنجی از خبرگان و براساس روش شباهت به حل ایده آل فازی، به ارزیابی و رتبه بندی هتل های پنج ستارة مشهد پرداخته شد.
هرچند تعداد اندکی از این ارزیابیها با استفاده از الگوریتم هایی مبتنیبر ادراک مشتریان ، نتایج ارزیابیها را به صورت یکپارچه ارائه کرده اند، شاخص های استاندارد یا خطوط راهنمایی که در دو بخش طراحی سایت و محتویات آن در صنعت هتلداری به کار گرفته شوند، وجود ندارد (١٤٩ :٢٠٠٧ ,Law).
Fuzzy Technique for Order Preference by Similarity to Ideal Solution: FTOPSIS (رجوع شود به تصویر صفحه) مرحلۀ اول ، تعیین وزن فازی شاخص ها: در این مرحله ، ابتدا شاخص های ارزیابی وب سایت هتل ها براساس پیشینۀ تحقیق مشخص شدند که درمجموع ، ٥١ شاخص در دو بعد کارکردی (کارایی وب سایت ) با ٢٥ شاخص و قابلیت استفاده با ٢٦ شاخص مدنظر قرار گرفتند (جدول ١).