چکیده:
امروزه صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت پویا در کنار سایر فعالیتها و خدمات شناخته شده است. در این بین شهرها توانایی و پتانسیل لازم برای جذب گردشگران به سمت خود را دارا میباشند. از آنجای که فضاهای شهری گردشگرپذیر بستر رشد و توسعه هستند. شناسایی و توجه به احساس امنیت اجتماعی گردشگران در این شهرها امری لازم و ضروری میباشد. در این بین نبود امنیت و احساس امنیت اجتماعی در فضاهای شهری گردشگرپذیر میتواند گردشگری را با مشکل مواجه سازد. شهر طرقبه با داشتن اقلیم مناسب و جاذبههای گردشگری فراوان هر ساله تعداد بیشماری گردشگر را به سمت خود جذب میکند. هدف این پژوهش شناخت میزان احساس امنیت اجتماعی گردشگران در شهر طرقبه است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی و پیمایشی است. دادهها و آمار و اطلاعات بصورت کتابخانهای و پرسشنامه گردآوری شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار Spss استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه گردشگران داخلی وارد شده به شهر طرقبه در سال 1394 تشکیل میدهد. حجم نمونه 300 نفر و روش نمونهگیری تصادفی از نوع خوشهای چند مرحلهای میباشد. نتیج پژوهش نشان میدهد که بین عواملی مانند سن، جنسیت، فضاهای عموی شهر و عملکرد پلیس با احساس امنیت گردشگران رابطه معنیداری وجود دارد. در این میان با افزایش امنیت در فضاهای عمومی شهری احساس امنیت اجتماعی گردشگران نیز بیشتر میشود. همچنین رابطه مستقیم و معناداری بین متغیر نقش پلیس و احساس امنیت اجتماعی گردشگران وجود دارد که نشان دهنده این موضوع است که با افزایش عملکرد توسط پلیس، احساس امنیت اجتماعی گردشگران نیز بیشتر میشود. همچنین 75 درصد گردشگران از امنیت شهر طرقبه رضایت داشته و تنها 3 درصد ناراضی بودهاند در کل بیش از 42/3 درصد از گردشگران موافقاند که در فرصت مناسب دوباره از این شهر دیدن میکنند.
خلاصه ماشینی:
بررسی عوامل مؤثر بر احساس امنیت اجتماعی گردشگران شهری (مطالعۀ موردی: شهر طرقبه ) ابوالفضل مشکینی - استادیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه تربیت مدرس معصومه حسینی- کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه حکیم سبزواری طاها ربانی- دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه تربیت مدرس صغری عباس زاده - کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه یزد دریافت مقاله : ١٣٩٥/٠٦/٢٥ پذیرش مقاله : ١٣٩٥/١٢/٢٠ چکیده امروزه گردشگری، به عنوان صنعتی پویا در کنار سایر فعالیت ها و خدمات شناخته شده است .
نمونۀ بارز و اخیر این مورد، حملات تروریستی ١١ سپتامبر ٢٠٠١ در آمریکا بود که درنتیجۀ آن ، بازارهای جهانی صنعت گردشگری با کاهش چشمگیری در رشد مواجه شدند (حیدری چیانه و سلطانی، ١٣٩٣: ٢١٠)؛ بنابراین ، موضوع امنیت نه تنها برای جامعه ، بلکه برای گردشگران نیز حائز اهمیت است و احساس امنیت ، نیازی اساسی در تمامی حوزه های فعالیت بشر از جمله گردشگری به شمار میرود (٣٢٢ :٢٠١١ ,Popescu).
نیروی انتظامی نیز نقش اول را در ایجاد حفظ نظم و آرامش شهروندان و گردشگران برعهده دارد؛ بنابراین ، این دو عامل نیز در احساس امنیت اجتماعی تأثیرگذار هستند که به عنوان بعد (رجوع شود به تصویر صفحه) منبع : نگارندگان در زمینۀ امنیت گردشگران پژوهش هایی انجام شده که به شرح زیر است : احمد شمیم و مظفر١ (٢٠١٤) به بررسی تأثیر موانع امنیتی و بیثباتی در جامو و کشمیر در توسعۀ گردشگری پرداختند.
(رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به نتایج آزمون همبستگی پیرسون و آمار توصیفی، بین دو متغیر امنیت در فضاهای عمومی شهر و احساس امنیت اجتماعی گردشگران ، به میزان ٣٢ درصد رابطۀ مستقیم وجود دارد.