Skip to main content
فهرست مقالات

ارزیابی توانایی های مهارتی نوجوانان مدارس فوتبال

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (16 صفحه - از 91 تا 106)

کلیدواژه ها :

ارزیابی ،نوجوانان ،توانایی های مهارتی ،مدارس فوتبال

کلید واژه های ماشینی : توانایی‌های مهارتی نوجوانان مدارس فوتبال ، فوتبال ، ارزیابی توانایی‌های مهارتی نوجوانان مدارس ، مدارس فوتبال ، مهارت ، توپ ، مهارتی نوجوانان عضو مدارس فوتبال ، جوانان ، توانایی‌های مهارتی نوجوانان عضو مدارس ، ارزیابی توانایی‌های مهارتی نوجوانان عضو

پژوهش حاضر به ارزیابی توانایی های مهارتی نوجوانان عضو مدارس فوتبال می پردازد این پژوهش از نوع نیمه تجربی بوده و به شکل میدانی اجرا شده است جامعه آماری را کلیه مدارس فوتبال دارای مجوز از هیات فوتبال استان اصفهان که در شهر اصفهان فعالیت داردند تشکیل میدهند در مجموع 16 مدرسه و 171 فوتبال آموز در سه رده سنی 10 و 11 و 12 سال به صورت تصادفی ساده از بین این مدارس انتخاب شدند و در آزمون های حمل توپ و چرخیدن با توپ و سرعت دویدن و دریبل کردن توپ شرکت کردند در این پژوهش از آزمون t همبسته استفاده شد تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد تفاوت معناداری بین مهارت های سرعت دویدن و دریبل کردن توپ در هر سه رده سنی وجود دارد 05/0< p همچنین این تفاوت در مورد چرخیدن با توپ فوتبال آموزان 12 ساله نیز معنی دار بود 01/0< p

خلاصه ماشینی:

"با توجه به نقش اساسی و حیاتی مدارس و آموزشگاه‌های فوتبال‌ در تأمین بازیکنان رده‌های مختلف سنی تیم‌های ملی و عدم توجه لازم و کافی در این زمینه در گذشتهء فوتبال کشورمان،پژوهشی که در خصوص مسائل و مشکلات فوتبال کشور با تأکید بر باشگاه‌ها از دیدگاه کارشناسان،مربیان،داوران و نویسندگان ورزشی انجام شده،نتایج زیر را در بخش مبانی و نقش مربیان به همراه داشته است:عدم سرمایه‌گذاری روی سنین 15-6 سال و نبود نظام ساماندهی شدهء ویژه در فرایند استعدادیابی با تأکید بر فعال نبودن آموزش و پرورش‌ در زمینهء کشف استعدادها،پراکندگی در امر آموزش به دلیل استفاده از سبک‌ها و مکاتب‌ مختلف دنیا که در مقاطع زمانی موجب سردرگمی مربیان و بازیکنان شده است؛نداشتن الگو و مدل ملی در فوتبال کشور و به کارگیری مربیان کشورهای مختلف با سبک‌های گوناگون و در مقاطع مختلف،نداشتن آموزش‌های پایه و مستمر برای بازیکنان به ویژه در سنین پایین؛و بی‌توجهی به پشتوانه‌سازی و اکتفا به تک ستاره‌ها(13). با توجه به اینکه این مهارت از توپ‌ استفاده نشده و آزمودنی‌ها در یک مسیر زیگزاک دو طرفی حرکت داشته‌اند،علل تفاوت را می‌توان در راحت‌تر بودن و سادگی آزمون و از طرف دیگر توجه به سرعت در دویدن و چابکی‌ به طور خاص دانست که در آموزش اکثر مهارت‌ها در مدارس فوتبال مورد تأکید بوده است، همچنین در ارزیابی توانایی‌های فوتبال‌آموزان و شیوهء آموزش مربیان به عنوان نقطهء قوت‌ بر شمرده می‌شود که در نهایت موجب ایجاد تفاوت معنادار شده است."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.