Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی وضعیت تجارت «مسافره» در ایران عصر سلجوقی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (22 صفحه - از 59 تا 80)

یکی از ابعاد اقتصاد تجاری در ادوار مختلف تاریخی، بازرگانی «مسافره» یا تجارت کلان بین مراکز مختلف تجاری داخلی و خارجی است. بازرگانی «مسافره» اشاره کننده به مجموعه فعالیتهای تجاری است که انجام آن مستلزم حمل کالا و انجام مسافرتهای تجاری بین مراکز تجاری بود. این نوع بازرگانی در ایران عصر سلجوقی، به دو شکل تجارت در مراکز تجاری واقع در خشکی و تجارت در مراکز تجاری دریایی درخور توجه است. تجارت در خشکی بیشتر بین مراکز مهم شهری و تجاری واقع در حوزه های ماوراءالنهر، خراسان، کرمان و ناحیه جبال در جریان بود و تجارت دریایی هم بین بنادر مهم تجاری واقع در حوزه های دریایی جنوب و شمال؛ یعنی دریای فارس (خلیج فارس) و عمان در جنوب و دریای خزر در شمال رواج داشت.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.