چکیده:
ساختار وجودی انسان بر مبنای توحید سرشته شده و رکن این ساختار در اسنان همان معرفت و گرایش توحیدی است که در همگان نهادینه شده و تغییر ناپذیر است تبری به معنای بیزاری جستن قلبی ، زبانی و عملی از دشمنان خدا و پیشوایان معصوم علیه السلام از آموزه های اجتماعی اسلام است. این مقاله در پی پاسخ به این پرسش است که بر اساس آیات قرآن کریم فطرت توحیدی چگونه مبنای تبرّی در روابط اجتماعی قرار میگیرد و با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای به این نتیجه رسیده است که هر رابطه ای بر محور توحید نباشد، باطل، کفر و طاغوت است و انسان موحد، فطتا از آن تبری می جوید ، زیرا بین ایمان و کفر تقابل وجود دارد و در بینش قرآنی و توحید محور ، انسان نمی تواند هم کفر را بپذیرد و هم مومن باشد از سوی دیگر ، جهت گیری توحیدی به معنای مدارا نکردن ونداشتن زندگی مسالمت آمیز با پیروان دیگر ادیان نیست ، چرا که آیات قرآن کریم بیانگر ضرورت تحمل عقاید مخالف ، زندگی مسالمت آمیز و رعایت حقوق اساسی هر انسانی است واصل کرامت انسانی را در مناسبات و تعاملات اجتماعی حاکم می داند.
خلاصه ماشینی:
"این مقاله در پی پاسخ به این پرسش است که بر اساس آیات قرآن کریم ، فطرت توحیدی چگونه مبنای تبری در روابط اجتماعی قرار میگیرد، و با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای ، به این نتیجه رسیده است که هر رابطه ای بر محور توحید نباشد؛ باطل ، کفر و طاغوت است و انسان موحد، فطرتا از آن تبری می جوید، زیرا بین ایمان و کفر، تقابل وجود دارد و در بینش قرآنی و توحیدمحور، انسان نمی تواند هم کفر را بپذیرد و هم مومن باشد.
البته آیت الله جوادی آملی ، در تفسیر موضوعی خویش با عنوان فطرت در قرآن ، فطری بودن دین ، بینش و گرایش به خدا را با توجه به آیات قرآن کریم تبیین نموده اند، اما در باب تبری و چگونگی آن در روابط اجتماعی تبیینی صورت نگرفته است .
نتیجه گیری سرشت توحیدی انسان و صورت های مختلف ارتباط انسان از دیدگاه قرآنکریم ، بیانگر این است که اعتقاد به فطرت توحیدی ، کارآمدی خود را در تنظیم روابط اجتماعی مؤمنان نشان می دهد، چرا که توحید صرفا یک امر نظری نیست ، بلکه توحید، یعنی حرکت و جهت گیری رفتاری در تمامی حرکات و اعمالی که از انسان سر می زند.
بنابراین انسان موحد باید در ارتباطات اجتماعی خود، این جهت گیری توحیدی و به تعبیر قرآن کریم ، صبغه و رنگ الهی (بقره : ۱۳۸) را مد نظر داشته باشد و از هر گونه عملی که با توحید مخالفت دارد، تبری جوید تا دارای شخصیتی سالم و منسجم شود ."