چکیده:
این پژوهش به منظور بررسی رابطه ساده و چندگانه خوداثربخشی، جایگاه مهار و تحمل ابهام با کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز طراحی شده است. حجم نمونه این پژوهش 600 نفر بود، 400 آزمودنی به عنوان نمونه اصلی و 200 آزمودنی به عنوان نمونه بررسی روایی بودند، که به روش نمونه گیری ساده انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های توصیفی میانگین و انحراف معیار، هم چنین از ضریب همبستگی ساده و رگرسیون چندگانه استفاده شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل آزمون های جهت گیری کارآفرینی، سنجش صفات کارآفرینی، خوداثربخشی، جایگاه مهار و تحمل ابهام است. کلیه آزمون های به کار برده شده در این پژوهش توسط پژوهشگران این پژوهش به فارسی برگردانده شد و ضرایب روایی و پایایی آن ها محاسبه گردید. این پژوهش 4 فرضیه اصلی دارد، که روابط ساده و چندگانه بین متغیرهای خوداثربخشی، جایگاه مهار و تحمل ابهام با کارآفرینی را در کل آزمودنی ها و آزمودنی های دختر و پسر به تفکیک مورد بررسی قرار می دهد. نتایج این پژوهش با یافته های پژوهش های انجام شده درخارج از کشور هماهنگ هستند.
خلاصه ماشینی:
"- De noble, Jung, & Ehrlich - Stajkovic & Luthans - Chen, Greene, & Crick - Aviram 2- بین جایگاه مهار و کارآفرینی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز رابطهی مثبت وجود دارد.
همان طور که جدول 4 نشان میدهد نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون با روش ورود مکرر بین متغیرهای پیشبین یعنی خوداثربخشی، جایگاه مهار و تحمل ابهام با متغیر ملاک یعنی کارآفرینی برای آزمودنیها دختر با استفاده از آزمون صفات کارآفرینی، همبستگی چندگانه 49/0=MR است که میتوان گفت 24% واریانس کارآفرینی دانشجویان دختر به وسیلهی متغیرهای پیشبین قابل تبیین است.
همان طور که در جدول شمارهی 5 ملاحظه میشود، طبق نتایج به دست آمده از تحلیل رگرسیون با روش ورود مکرر، بین متغیرهای پیشبین یعنی خود اثربخشی، جایگاه مهار و تحمل ابهام با متغیر ملاک یعنی کارآفرینی با استفاده از آزمون جهتگیری کارآفرینی و آزمون سنجش صفات کارآفرینی برای آزمودنیهای پسر رابطهی معنیداری وجود دارد، به طوری که همبستگی چندگانه با استفاده از آزمونهای جهتگیری کارآفرینی و آزمون سنجش صفات کارآفرینی، به ترتیب 58/0=MR و 57/0=MR میباشد که در سطح 001/0plt; معنیدار هستند و میتوان گفت 33% واریانس کارآفرینی دانشجویان پسر به وسیلهی متغیرهای پیشبین قابل تبیین است.
نتایج به دست آمده در بخش یافتهها مربوط به فرضیهی سوم نشان میدهد که همبستگیها بین تحمل ابهام و کارآفرینی با استفاده از آزمونهای جهتگیری کارآفرینی و سنجش صفات کارآفرینی برای کل آزمودنیها، آزمودنیهای دختر و پسر در سطح 01/0plt; معنیدار هستند."