چکیده:
پژوهش حاضر جهت بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر بهبود مهارت های اجتماعی و مشکلات رفتاری دانش آموزان پسر هشت تا ده ساله مبتلا به اختلال رفتار مقابله ای و بی اعتنایی (ODD) شهرستان نهاوند انجام شده است. این مطالعه از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه است. 35 دانش آموز که بر اساس فهرست رفتاری کودک (CBCL) و فرم گزارش معلم (TRF) مبتلا به ODD تشخیص داده شده بودند، انتخاب شد و سپس توسط فرم معلم مقیاس درجه بندی مهارت های اجتماعی گرشام و الیوت (1990)SSRS) ) مورد ارزیابی قرار گرفتند. در نهایت 30 نفر از دانش آموزان مذکور که نمره مهارت های اجتماعی آن ها در مقیاس SSRS پایین بوده و وجود مشکلات رفتاری آن ها در بخش مشکلات رفتاری SSRS نیز تایید شد، انتخاب شده و به شکل تصادفی به دو گروه آزمایش (n=15) و گواه (n=15) تقسیم شدند. سپس آموزش مهارت های زندگی به مدت 2.5 ماه در 10 جلسه آموزشی 120 دقیقه ای برای آزمودنی های گروه آزمایش اجرا شد. در پایان دوره آموزش، همه آزمودنی ها دوباره به کمک مقیاس درجه بندی مهارت های اجتماعی گرشام و الیوت ارزیابی شدند. تحلیل داده ها نشان داد که گروه آزمایشی در مقایسه با گروه گواه، پس از پایان جلسات آموزش مهارت های زندگی، بر اساس ارزیابی معلم، افزایش معنی داری در خرده مقیاس های همکاری (p<0.001)، ابراز وجود (p<0.05)، مهار خود (p<0.001) و نمره کلی مهارت های اجتماعی (p<0.001) و کاهش معنی دار در نمره مشکلات رفتاری (p<0.01) پیدا کرده است.
خلاصه ماشینی:
"کودکان مبتلا به این اختلال علیرغم هوش کافی، به دلیل عدم مشارکت و مقاومت در برابر توقعات خارجی و - Oppositional Defiant Disorder - National Institute of Mental Health - Flanagan & Esquivel - Maurghan, Rowe, Messer, Goodman, & Meltzer - American Psychiatric Association (APA) - Rigau, Garcia, & Artigas - Applied Medical Informatics (AMI) - Milne, Edwards, & Murchie - Bloom Quist اصرار بر حل مشکلات بدون کمک دیگران، در مدرسه پیشرفتی ندارند و ممکن است مردود شوند.
برخی پژوهشگران چگونگی تأثیر نارسایی در مهارتهای اجتماعی بر بروز اختلال را اینگونه تبیین میکنند: در سطح اجتماعی، تعامل اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال رفتار - Hudziak, Copeland, Stanger, &amp; Wadworth - Harda - Bullis & Davis - Teglasi & Rottman - Goldestin & krasher - Lagreca & Santogrossi - Lowell & Barbara مقابلهای و بیاعتنایی با منابع قدرت مانند معلمان، والدین و ...
در یک پژوهش داخلی که به منظور بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی جهت - Happer - Tafrat & Kassinove - Autisem - Pentz - Gainer, Webster, & Champion - Zollinger - Pfeiffer & McBurnett پیشگیری از مصرف مواد مخدر در دانشآموزان مقطع راهنمایی انجام شده، افزایش معنیدار سطح مهارتها در دانشآموزان مشاهده شده است که این عامل میتواند به منزلهی یک عامل محافظت کننده سبب کاهش مصرف مواد مخدر در سالهای بعد شود (طارمیان، 1382).
در نهایت 30 نفر از دانشآموزان مذکور که نمرهی مهارتهای اجتماعی آنها در مقیاس SSRS پایین بوده و وجود مشکلات رفتاری آنها در بخش مشکلات رفتاری SSRS نیز تأیید شد، انتخاب شده و به شکل - Social Skills Rating Systems - Gresham & Elliot تصادفی به دو گروه آزمایش (15n=) و گواه (15n=) تقسیم شدند."