چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی در دو گروه از دانـش آمـوزان کـاربر و غیرکاربر کامپیوتر و اینترنـت بـود. ایـن پـژوهش از نـوع مقطعـی- مقایسـه ای بـود. جامعـه آمـاری، شـامل کلیـه دانش آموزان دبیرسـتانی ١٧-١٦ سـاله کـاربر و غیرکـاربر اینترنـت در سـال ١٣٩٣ بـود. افـراد نمونـه ٤٠٠ نفـر از دانش آموزان دختر و پسر سال دوم دبیرستان در شهر تهران بودنـد. دانـش آمـوزان غیرکـاربر بـا اسـتفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و دانش آموزان کاربر به شیوه همتاسازی (بر اسـاس سـن ، جـنس و طبقـه اجتمـاعی اقتصادی) انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه سـازگاری دانـش آمـوزان دبیرسـتانی (AISS) و یک پرسش نامه محقق ساخته برای سنجش ویژگیهای جمعیت شـناختی اسـتفاده شـد. بـرای سـنجش پیشـرفت تحصیلی دانش آموزان از مقایسه تفاوت معدل کل نیمسال اول و دوم دو گروه استفاده شد. برای تحلیـل داده هـا، از آزمون آماری تی و تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که بین دو گروه از دانش آموزان در پیشـرفت تحصـیلی تفـاوت معنـیداری وجـود دارد. بـدین معنـا کـه دانـش آمـوزان کـاربر پیشـرفت تحصـیلی بیشـتری از دانش آموزان غیرکاربر نشان دادند. اما، بین دو گروه از دانش آموزان از نظر سازگاری اجتماعی تفـاوتی مشـاهده نشد. به علاوه ، نتایج آزمون تحلیل واریانس دو طرفه نشان داد تاثیر کـاربرد کـامپیوتر بـر پیشـرفت تحصـیلی دو جنس یکسان است و در هر دو جنس موجب افزایش پیشرفت تحصیلی میشود. این نتایج تلویحات مهمی بـرای مدیران و برنامه ریزان در زمینه آموزش شیوه استفاده از اینترنت به دانش آموزان دارد.
خلاصه ماشینی:
"Social Networks استفاده از کامپیوتر به طور بالقوه می توانـد بـه دانـش آمـوزان بـه عنـوان تسـهیل کننـده هـای روابـط اجتمـاعی نیـز کمـک کنـد (٢٠٠٧ ,Simonds &Mazer, Murphy ).
دسته ای از محققان اظهار کردند که معاشرت علمی آنلاین دانش آموزان بـا یکـدیگر حتـی ممکن است ، بیشـتر از معاشـرت چهـره بـه چهـره بـه پیشـرفت آنهـا کمـک کنـد زاینـز، بـلادورث ویسبرگ و والبرگ (٢٠٠٤ ,Walberg &Zins, Bloodworth, Weissberg ) نیز در مطالعـه ای نتایج محققان درباره نقش کامپیوتر در افزایش مهارت های حل مسأله ، تفکر انتقادی، رشـد آگـاهی اجتمــاعی و اعتمــاد بــه نفــس ، احســاس اســتقلال در یــادگیری و افــزایش تــوان کــار گروهــی در یادگیرندگان را مـورد تأکیـد قـرار دادنـد.
لذا، با توجه به مغایر بودن نتایج پـژوهش هـای محققـان دربـاره اسـتفاده از کـامپیوتر و رابطـه آن بـا پیشرفت تحصیلی و سازگاری اجتماعی و نیز میزان بالای دانش آمـوزان کـاربر اینترنـت در کشـور، در پژوهش حاضر پرسش هایی به این شرح بررسی شد.
آیا بین پیشرفت تحصیلی دختران و پسران دبیرستانی کاربر اینترنت با دانش آمـوزان غیرکـاربر اینترنت تفاوت وجود دارد؟ روش در این پژوهش علی- مقایسه ای، استفاده از کامپیوتر و اینترنت متغیر مسـتقل ، پیشـرفت تحصـیلی و سازگاری اجتماعی متغیر وابسته محسوب میشود.
امـا، جمـع بنـدی نظرات محققان نشان میدهد، اگر دانش آمـوزان از کـامپیوتر و شـبکه هـای اجتمـاعی در کـلاس و خارج از کلاس به عنوان یک وسیله رسمی و غیررسمی آموزشی استفاده نمایند، این موضـوع هـم منجر به پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان میشود و هم باعث میشود، آنهـا نگـرش هـای مثبـت تـری نسبت به فعالیت های آموزشگاهی پیدا کنند (٢٠١٢ ,Heiberger &Hill )."