چکیده:
هدف از انجام این پژوهش، بررسی الزامات موثر در استفاده از سیستم مدیریت یادگیری در آموزش عالی از دیدگاه استادان دانشگاه اصفهان بود. این پژوهش از نوع کیفی بود که با استفاده از روش مصاحبه در سال تحصیلی 94-1393 انجام گرفت. بر این اساس، با 15 نفر از استادان مصاحبه به عمل آمد. مصاحبه به صورت نیمهساختار یافته انجام گرفت که روایی محتوایی سوالات آن از قبل مورد تایید چند نفر صاحبنظر در حوزه مربوطه قرار گرفت. دادههای حاصل از مصاحبهها با استفاده از روش مقوله بندی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که از جمله عوامل مهم در بهکارگیری سیستم مدیریت یادگیری عبارتند از: عوامل مربوط به ماهیت سیستم مدیریت یادگیری، عوامل مدیریتی- زیرساختی و عوامل انسانی. در بعد عوامل مرتبط با سیستم، قابلیت آموزشی و قابلیت یادگیری، در بعد انسانی، مهارت در استفاده از سیستم، و در بعد مدیریتی- زیرساختی، کمیت و کیفیت زیرساختها و تدارک منابع مالی کافی، از جمله عوامل مهم به کارگیری سیستم مدیریت یادگیری در آموزش عالی بود.
خلاصه ماشینی:
"بررسی الزامات استفاده از سیستم مدیریت یادگیری در آموزش عالی از دیدگاه استادان محمد رحمان پور *١ احمدرضا نصراصفهانی ** چکیده هدف از انجام این پژوهش ، بررسی الزامات مؤثر در استفاده از سیسـتم مـدیریت یـادگیری در آمـوزش عـالی از دیدگاه استادان دانشگاه اصفهان بود.
Learning Management System سیستم مدیریت یادگیری، یک نرم افـزار حرفـه ای اسـت کـه جهـت الحـاق بـه شـکل هـای فنـی و آموزشی به محیط های آموزشی مجـازی طراحـی شـده اسـت (٢٠١١ ,Cavus).
پریتوریوس و بیلجون (٢٠١٠ ,Biljon &Pretorius ) در پژوهش خـود بـه ایـن نتیجـه دسـت یافتند که قابلیت یادگیری این سیستم به عنوان عاملی در جهت به کارگیری آن ، تابعی از دو عامـل قابلیت استفاده و مهارت های استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات است .
عوامل انسانی مؤثر بر کاربرد سیستم مدیریت یادگیری در آموزش عالی عامل مؤلفه شرح نمونه نقش استادان در بـه کـارگیری سیسـتم مـدیریت یـادگیری از اهمیت حیاتی برخوردار است .
عوامل اداری- پشتیبانی مؤثر بر کاربرد سیستم مدیریت یادگیری در آموزش عالی عامل مؤلفه شرح نمونه زیرساخت های دانشگاه مانند وجود تجهیزات فنی، سخت افزارهـا و یکی از عوامل مهـم در بـه نرم افزارهای مناسب که اجرای سیستم مذکور را امکان پـذیر سـازند کارگیری سیستم مـدیریت از جمله عوامل مهم به کارگیری سیسـتم مـدیریت یـادگیری هسـتند یادگیری در آموزش عالی (شماره ٣).
الگوی عوامل مؤثر بر به کارگیری سیستم مدیریت یادگیری در آموزش عالی الگوی ارایه شده در شـکل ٢، عوامـل مـؤثر بـر بـه کـارگیری سیسـتم مـدیریت یـادگیری را ارایـه میدهد."