چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی رابطه اعتیاد به اینترنت و اعتیاد به تلفن همراه با فرسودگی تحصیلی دانشجویان کارشناسی دانشگاه بیرجند بوده است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری مورد مطالعه در پژوهش حاضر، کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه بیرجند به تعداد 8591 نفر بوده که در سال تحصیلی 94-1393 مشغول به تحصیل بودهاند. حجم نمونه پژوهش بر اساس جدول کرجسی و مورگان370 نفر تعیین گردید که این افراد با استفاده از نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ، پرسشنامه اعتیاد به تلفن همراه یانگکو و پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین اعتیاد به اینترنت و اعتیاد به تلفن همراه با فرسودگی تحصیلی رابطه مثبت معنیداری وجود دارد. همچنین، یافتههای حاصل از رگرسیون نشان داد که اعتیاد به اینترنت مولفه خستگی تحصیلی و اعتیاد به تلفن همراه مولفههای خستگی، بیعلاقگی و ناکارآمدی تحصیلی را پیشبینی میکند.
خلاصه ماشینی:
"رابطه اعتیاد به اینترنت و تلفن همراه با فرسودگی تحصیلی دانشجویان الهام حسین پور *١ علی عسگری ** محسن آیتی *** چکیده هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی رابطه اعتیاد به اینترنـت و اعتیـاد بـه تلفـن همـراه بـا فرسـودگی تحصـیلی دانشجویان کارشناسی دانشگاه بیرجند بوده است .
بنابراین ، با توجه بـه این که اعتیاد به اینترنت و اعتیاد به تلفن همراه مشکلات تحصیلی ایجاد میکنند و رابطه معنـاداری بین اعتیاد به اینترنت و تلفن همراه با عملکرد تحصیلی وجود دارد و بـا توجـه بـه ایـن کـه تحقیقـی یافت نشد که به بررسی نقش اعتیاد بـه اینترنـت و اعتیـاد بـه تلفـن همـراه در مفهـوم فرسـودگی در موقعیت تحصیلی بپردازد، این پژوهش درصدد است تا به بررسی فرضیه های پژوهشی زیر بپردازد.
ضریب بتا در پیش بینی مؤلفه های فرسودگی تحصیلی از طریق اعتیاد به تلفن همراه ضرایب ضرایب متغیر متغیر سطح غیراستاندارد استاندارد t پیش بین ملاک معنیداری B خطای معیار Beta خستگی تحصیلی ٠/١٨٩ ٠/٠٨٨ ٠/١٢٣ ٢/١٤٨ ٠/٠٣٢ اعتیاد به بیعلاقگی تحصیلی ٠/٢٧٩ ٠/٠٧٢ ٠/٢٢٧ ٣/٨٩ ٠/٠٠٠ تلفن همراه ناکارآمدی تحصیلی ٠/٢٠٤ ٠/٠٥٢ ٠/٢٣١ ٣/٩٣٥ ٠/٠٠٠ یافته های جدول ٥، نشان میدهد که اعتیاد به تلفن همراه در مؤلفه خستگی تحصیلی بـا ضـریب بتـا (٠١٢٣=Beta)، از نظر آماری در سطح ٠/٠٥ معنادار میباشد و اعتیـاد بـه تلفـن همـراه پـیش بینـی کننـده مؤلفـه خسـتگی تحصـیلی مـیباشـد.
نتایج به دست آمده از این پژوهش در رابطه با فرضیه اول ، نشان داد کـه رابطـه معنـیداری بـین اعتیاد به اینترنت و فرسودگی تحصیلی دانشجویان وجود دارد.
A prediction model for academic performance among students of guilan university of medical sciences: Dimensions of quality of life, internet use and attitude toward addiction."