چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر انیمیشنهای داستانی بر رشد اجتماعی و سازگاری اجتماعی در دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزش پذیر 14- 8 ساله شهرستان دزفول در سال تحصیلی 94-1393 است. روش پژوهش، شبه تجربی بود که با استفاده از طرح پیشآزمون و پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری، کلیه دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر مشغول به تحصیل در مدرسه استثنایی سوده به تعداد 70 نفر بود. نمونه پژوهش، 40 نفر از دانش آموزان کم توان ذهنی آموزشپذیر دختر و پسر با طیف بهرههوشی 60 الی 74 بود که به صورت تصادفی ساده، انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزارهای پژوهش شامل آزمون ریون رنگی کودکان، مقیاس رشد اجتماعی وایلند و پرسشنامه سازگاری اجتماعی کودکان بود. پایایی آزمونهای رشد اجتماعی و سازگاری اجتماعی از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب 0/75 و 0/77 به دست آمد. گروه آزمایش 22 جلسه مداخله گروهی (تماشای داستانهای الکترونیکی با انیمیشن) دریافت کرده و در مقابل، گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل تحلیل واریانس مانکوا انجام شد. مقایسه نتایج آزمودنی ها در پس آزمون، نشان داد که میانگین رشد اجتماعی و سازگاری اجتماعی گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه افزایش معنی داری یافته بود. بنابراین، نتیجه گرفته میشود که انیمیشنهای داستانی بر رشد و سازگاری اجتماعی دانشآموزان کم توان ذهنی آموزشپذیر تاثیر مثبتی دارند.
خلاصه ماشینی:
"Moradi et al) در پژوهشی با عنوان «تأثیر چندرسانه ای آموزشـی بر رشد مهارت های اجتماعی دانش آموزان کم توان ذهنـی پایـه پـنجم ابتـدایی شـهر تهـران »، تـأثیر چندرسانه ای آموزشی را مثبت ارزیابی کرده و نتایج به دست آمده از این پژوهش حاکی از برتری میزان رشد مهـارت هـای اجتمـاعی دانـش آمـوزان کـم تـوان ذهنـی اسـت کـه مطالـب را از طریـق چندرسانه ایهای آموزشی دریافت کرده اند.
نتایج حاصل از مانکوا (MANCOVA) بر روی میانگین نمره های رشد اجتماعی و سازگاری اجتماعی شاخص درجه آزادی درجه اندازه توان نام آزمون مقدار F فرضیه ها آزادی خطا P اثر آزمون اثر پیلایی ١ ٠/٩٣٢ ٢٥٢/٧٠٥ 2 37 1 0/93 0/0001 لامبدای 1 0/93 0/0001 37 2 252/705 0/068 2 ویلکز گروه اثر هتلینگ ٣ ١٣/٦٦٠ ٢٥٢/٧٠٥ 2 37 1 0/93 0/0001 بزرگ ترین 1 0/93 0/0001 37 2 252/705 13/660 ریشه روی ٤ مندرجات جدول ٥ نشـان مـی دهـد کـه بـین گـروه هـای آزمـایش و کنتـرل از لحـاظ پـس آزمـون متغیرهای وابسته با کنترل پیش آزمون در سطح ١ ٠٠٠٠≥P تفاوت معنـاداری وجـود دارد.
نتایج مانکوا نیز نشان داد کـه بـین گروههای آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون از لحاظ میـانگین متغیـر وابسـته رشـد اجتمـاعی ، تفاوت معنی داری وجود دارد و این نتایج حاکی از آن است که آموزش بـه کمـک انیمیشـن هـای داستانی به تنهایی بر رشد اجتماعی دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر مؤثر بوده اسـت ."