چکیده:
تصویر یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر فرایند یادگیری - یاددهی است که از دیرباز در کتابهای آموزشی از آن استفاده شده است. برخی کتب آموزشی تاریخ ادبیات نیز با استفاده از تصویر، یادگیری مسائل تاریخی را ملموستر و عینیتر میکنند. اما تصویر موقعی به یادگیری متن کمک میکند که تنها تزیینگر کتاب نباشد، بلکه گسترشدهندة متن باشد و این امر، تنها با رعایت استانداردهای تصویر آموزشی در یک کتاب امکانپذیر است. از این رو، شناخت این استانداردها و رعایت آنها اهمیت فراوانی دارد.
پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی و با تکیه بر نظر صاحبنظران در خصوص شاخصههای تصویر مناسب برای کتاب آموزشی، به بررسی میزان رعایت استانداردهای تصویر آموزشی در کتاب تاریخ الادب العربی نوشته حنا الفاخوری میپردازد، که یکی از منابع مهم درسی و پژوهشی در دانشگاههای ایران است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بیشتر معیارهای مهم و تاثیرگذار یک تصویر مناسب برای کتاب آموزشی در تصاویر این کتاب رعایت نشده یا به ندرت رعایت شده است.
خلاصه ماشینی:
"علاوه بر این، با مشاهدة تصاویر کتاب تاریخ الأدب العربی به وضوح مشخص است که در اکثر آنها نمیتوان فهمید که این تصویر دقیقا چه چیزی را نشان میدهد، و هدف آن چیست؟ در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی به بیان ویژگیها و استانداردهای تصویر در کتاب آموزشی پرداخته، و سپس میزان رعایت این استانداردها در تصاویر کتاب تاریخ الأدب العربی تألیف حنا الفاخوری بررسی میشود، تا با ارائۀ راهکارهایی، به تدریس هرچه بهتر درس تاریخ ادبیات عربی و متناسب کردن کتاب این درس با نیاز دانشجویان، که در آموزش دانشجومحور امروزه، مهمترین رکن در آموزش هستند، کمک شایانی شود و رغبت و شوق آنها به مطالعۀ این کتاب برانگیخته و سعی شده است تا به سؤالات زیر پاسخ داده شود: 1.
نویسنده در ابتدا مباحثی را در ارتباط با تصویر، مظاهر آن در تاریخ فرهنگ بشری، تغییر نگرش نسبت به تصویر از گذشته تا حال، و نظریههای فلسفی و روانشناختی مربوط به ادراک دیداری و تفکر با استفاده از تصویر ذکر کرده است؛ سپس به بیان مسائلی در زمینة نشانهشناسی و موضوعات آن و نشانهشناسی تصویر پرداخته و در پایان تأثیر تصویر در فرایند آموزش زبان به خردسالان و استفادة آنان از تصویر به عنوان ابزار تقویت قدرت تفکر و ابداع را توضیح داده است؛ بدین منظور به بررسی موردی کتابهای سال اول و دوم ابتدایی در مدارس الجزایر و پیامهایی که تصاویر این کتابها میرسانند پرداخته است."