چکیده:
گسترش استفاده از رسانه های اجتماعی و تاثیری که به تدریج بر عادات مصرف خبری می گذارند، چنان است که حضور شبکه های تلویزیونی در رسانه های اجتماعی را به یک ضرورت تبدیل کرده است. تاکنون بسیاری از شبکه های تلویزیونی بزرگ جهان، برای این حضور برنامه ریزی و کامیابی های چشمگیری در افزایش ضریب نفوذ و گسترش سهم بازار رسان های خود حاصل کرد ه اند. در این شرایط، مقاله توصیفی حاضر، به جایگاه جدی توئیتر در صنعت خبر و اهمیت رو به رشد آن برای سازما ن های خبری می پردازد.
این مقاله جنب های از اکوسیستم در حال ظهور صنعت خبر را توصیف می کند و می کوشد با اشاره به وضعیت فراگیری و همه جا حاضری خبر که نتیجه گسترش رسانه هایی چون توئیتر است، نشان دهد که چرا برخی سازما ن های خبری و شبکه های تلویزیونی پیشروی جهان، توئیتر را به خدمت گرفته اند و در این راستا برخی تجربه ها و آرای مسئولان و سردبیران این شبکه های تلویزیونی را مرور می کند.
خلاصه ماشینی:
"این گزارش ، نشان می دهد که چگونه غول های رسانه ای مثل فیس بوک ، اپل و توئیتر در تلاش برای ایفای نقش بیشتری در مصرف خبر هستند (٢٠١٦ ,Mintel report).
در گزارش سال گذشته (٢٠١٥) مؤسسه رویترز که مبتنی بر تحقیقی از ٣٠ هزار نفر در ١٨ کشور اروپایی است نیز به این موضوع پرداخته که چگونه رسانه های اجتماعی و فناوری های موبایلی مصرف خبری مردم اروپا را به نفع خود تغییر داده اند (٢٠١٥ ,reuters institute).
بر اساس این تحقیق اکثریت کاربران توئیتر (٦٣%) و فیس بوک (٦٣%)، اکنون بیان می کنند که هر پلتفرم به عنوان منبع خبری برای حوادث و مسائل خارج از حوزه دوستان و خانواده به کار گرفته می شود که سهم آن از سال ٢٠١٣ افزایش یافته است .
هوکادی ٢، رئیس اتاق خبر بی بی سی ، می گوید: «در حال حاضر رسانه های اجتماعی بخش حیاتی کار ما هستند که این امکان را فراهم می کنند تا خبرنگاری خود را برای مخاطبان جدید، ارتباط با مردم و جمع آوری اخبار تجهیز نماییم ».
با توجه به فضای رسانه ای که توصیف شد، ضرورت و اهمیت تدوین راهبردهای تازه به روشنی ارائه شده است و مرور برخی تجربه ها نشان می دهد اگر مسئولان و تهیه کنندگان اخبار تلویزیونی بخواهند برد و برش های تأثیرگذاری خود را حفظ کنند و گسترش دهند و به ویژه به تحولات فرهنگ مصرف مخاطبان جوان تر پاسخ دهند، باید با این محیط نوظهور سازگاری پیدا کنند."