چکیده:
امروزه با وجود فواید حاصل از توسعه اینترنت در صنعت گردشگری، لزوم شناخت کاملتر از مفهوم وفاداری الکترونیکی و عوامل تاثیرگذار بر آن را مورد تاکید قرار میگیرد. پژوهش حاضر به بررسی تاثیر وفاداری و اعتماد در تجارت الکترونیک بر خرید آنلاین محصولات گردشگری میپردازد. جامعه آماری این پژوهش مشتریان وبسایت یکی از دفاتر معتبر خدمات مسافرتی میباشد که به صورت اینترنتی از خدمات این شرکت استفاده کردند. به منظور توزیع پرسشنامه از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. به منظور تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده گردید که حجم نمونه برابر یا 82 نفر میباشد. تجزیه و تحلیل دادهها با انجام شده و روش آماری مورد استفاده مدلسازی Smart PLS استفاده از نرمافزاری آماری معادلات ساختاری است. نتایج نشان میدهد که قابلیت وبسایت و امنیت درک شده بر اعتماد و رضایت تاثیر دارد، همچنین هزینه بر رضایت تاثیر دارد اما هزینه بر اعتماد اثری نداشت و این فرضیه رد شد، همچنین نتایج، تاثیر اعتماد و رضایت بر وفاداری را تایید نمود.
Nowadays، despite the advantages of the Internet promotion in tourism industry، it is necessary to have a comprehensive knowledge of the concept of electronic loyalty and its affecting factors. This study examines the effect of loyalty and trust in Ecommerce on Shopping online for tourism products and services. The population of the study were customers of a well-known travel agency، who were using online services of the agency. Simple random sampling method was used in order to distribute the questionnaire. Also، Cochran formula was applied to determine the sample size، and the result was 82. Data analysis was done by using Smart PLS and the statistical method used in this study is Structural Equation Modeling. The results showed that functionality and perceived security of the website impact on trust and satisfaction، also cost impacts on satisfaction، but cost has no effect on trust and this hypothesis was rejected. The results confirmed the impact of trust and satisfaction on loyalty.
خلاصه ماشینی:
تأثير رضايت و اعتماد بر وفاداري الکترونيک و خريد آنلاين محصولات گردشگري محمدصالح ترکستاني ١، فهيمه مفاخري ٢ ، فاطمه حقيقت ٣ (تاريخ وصول:١٣٩٤/٩/٣ ، تاريخ پذيرش:١٣٩٥/٤/٦) چکيده امروزه با وجود فوايد حاصل از توسعه اينترنت در صنعت گردشگري، لزوم شناخت کامل تر از مفهوم وفاداري الکترونيکي و عوامل تأثيرگذار بر آن را مورد تأکيد قرار ميگيرد.
ازايـن رو، توسـعه روابـط الکترونيکـي بـا مشـتريان، دادن اعتمـاد و وفادارسـازي آنهـا بـه وبسايت هاي عرضه کنندگان بخش گردشگري ميتواند يک مزيت رقابتي بـراي آژانـس هـاي مسافرتي که به صورت آنلاين خدمات خود را عرضه مينمايند، قلمداد شود که موضوع اصـلي مطالعه حاضر را تشکيل ميدهد و اين تحقيق به ما کمک ميکند تا به اين سؤال پاسخ دهيم کـه چه عواملي بر اعتماد، رضايت و وفاداري الکترونيکي تأثيرگذار هستند؟ نوآوري تحقيق در انتخاب موضوع و انتخاب جامعه تحقيق (يکي از شرکت هاي فعال در صـنعت گردشگري) ميباشد.
نتيجه گيري در اين تحقيق تأثير قابليت هاي وبسايت ، هزينه ، و امنيت بر روي اعتماد و رضايت و در نهايت تأثير اين دو متغير بر روي وفاداري مشتريان يکي از معتبرترين آژانس هاي مسافرتي با استفاده از تحليل معادلات ساختاري بررسي شد.
تحقيقات کيم و همکاران(٢٠١١) که عوامل مؤثربر وفاداري را در صنعت گردشگري کره جنوبي بررسي کردند نيز حاکي از رابطه مثبت بين قابليت هاي وبسايت با اعتماد و رضايت ميباشد.