چکیده:
اعتماد آغاز هر نوع رابطه دوطرفه و از عناصر اصلی مورد نیاز در انجام دادوستد است. ارتباط بین خریدار و فروشنده الکترونیکی که از طریق اینترنت به انجام مبادلاتمیپردازند، جدا از این مسئله نبوده و اعتمادسازی در بخش گردشگری الکترونیک میتواند نقش بسزایی در جذب گردشگران ایجاد کرده و بهعنوان استراتژی مناسبی در ایجاد مزیت رقابتی مورد استفاده قرار گیرد. از این رو، پژوهش حاضر بر آن است تا به بررسی عوامل تاثیرگذار بر اعتماد الکترونیک در بخش گردشگری بپردازد. پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، کاربرانی است که حداقل یکبار از سایتهای گردشگری خدمات دریافت نمودند. تعداد نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 384 نمونه محاسبه شد که در مجموع 388 پرسشنامه جمعآوری گردید. ابزار گردآوری و SPSS اطلاعات پرسشنامه میباشد و برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده از نرمافزارهای 16 استفاده شده است. نتایج نشاندهنده رابطه مثبت و معنادار تجربه خرید، آشنایی با سایت، AMOS18 قدرت برند، حریم خصوصی، امنیت، سفارشیسازی با اعتماد الکترونیکمیباشد.از این رو، با شناسایی این عوامل میتوان راهکارهایی برای افزایش اعتماد کاربران به آژانسهای مسافرتی ارائه داد.
Trust is the beginning point of any relationship and a key element in trade. The relationship between buyer and seller in an online trade is not apart from this .Trusting plays an important role in attracting tourists to Iran through E-tourism. It can be used as an appropriate strategy to create competitive advantages. Therefore، the purpose of present study is to investigate the factors affecting E- trust in tourism sector. The research is descriptive and correlational. The population of this study were the users which at least once have used online tourism services and the sample size was 388 .A questionnaire was applied in order to collect the data. In addition، SPSS 16 and Amos18 were used to analyze the research data. The result showed that user characteristics and website characteristics have a positive impact on electronic trust. Thus، by identifying these factors، suggestions can be provided to increase users’ trust toward travel agencies.
خلاصه ماشینی:
همزمان با رشد صنعت گردشگري، فن آوري اطلاعات نيز با سرعت روزافزوني در مجاري مختلف فعاليت هاي اقتصادي و تجاري نفوذ کرده و يکي از ملزومات کليدي در حوزه کسب وکارهاي مختلف از جمله گردشگري به شمار مي آيد که در اين ميان پيادهسازي و نهادينه کردن کسب وکار الکترونيک در بخش گردشگري از اهميت زيادي برخوردار است و از عوامل ايجاد جهش اقتصادي در صنعت فوق محسوب ميگردد (دهدشتي و جمالآباد، ١٣٩٢ ،١٦٤).
همچنين در اين تحقيق در کنار ساير متغيرها به دو متغير آشنايي با سايت و قدرت برند پرداخته شده که در تحقيقات مشابه کمتر بدان توجه شده است لازم به ذکر است بر اساس تحقيق سلطان و همکاران (٢٠٠٥) مي توان متغيرهاي آشنايي با سايت و تجربه خريد اينترنتي را جزء ويژگيهاي کاربر و متغيرهاي امنيت ، سفارشيسازي، حريم خصوصي و قدرت برند را جزء ويژگيهاي وبسايت دسته بندي کرد که بر اين اساس هم اين تحقيق دسته بندي جديدي را از عوامل مؤثربر اعتماد الکترونيک ارائه داده است .
Electronic Tourism (e-tourism) وبسايت ، که ممکن است اثر اعتمادي مثبتي براي يک وبسايت داشته باشد تعريف شد و همچنين محقق اين پژوهش بيان کرد که اعتماد در وبسايت ها از آشنايي کاربر و رضايت قبلي در معامله الکترونيک تأثير ميپذيرد.
The effect of perceived trust on electronic commerce: Shopping online for tourism products and services in South Korea.
The effect of perceived trust on electroniccommerce: shopping online for tourism products and services in South Korea.