چکیده:
آگاهی از ویژگی ها و رفتار خریدگردشگران از اهمیت بالایی برای بازاریابی مقاصد گردشگری خرید برخوردار می باشد. این پژوهش شناسایی ویژگی های گردشگران شهر بانه و تاثیر آن بر رفتار خرید آنها را هدف قرار داده است. بدین منظور تعداد 384 گردشگر در دو دوره زمانی ایام تعطیلات عید و تابستان 1394 به روش نمونه گیری خوشه ای از مراکز خرید شهر انتخاب و داده های مورد نیاز از طریق پرسشنامه جمع آوری گردید.
نتایج تحقیق نشان دادند که مبدا گردشگران و وضعیت تاهل آنها بر هزینه و مدت زمان خرید و فراوانی سفر گردشگران تاثیر گذار بوده و میزان تحصیلات تنها با روش پرداخت رابطه معنی داری داشته است. در بین عوامل فردی نیز سن گردشگران بر هزینه خرید، مدت اقامت، نوع اقامتگاه، روش پرداخت و مدت زمان خریدشان تاثیر گذار بوده و انگیزه خرید و منابع اطلاعاتی گردشگران رابطه معناداری با متغیر های رفتار خرید نداشته است.
Information on characteristics and shopping behavior of tourists play critical role in marketing of tourist shopping destinations. This research aims to study the characteristics of Baneh tourists and its impact on their shopping behaviors. To this end، data was collected using questionnaires from 384 tourists during two high seasons of summer and Nowroz festival. The results show that، the marital status، and origin of the tourist had statistically significant influence on their shopping expenditure، shopping time and frequency of visit to Baneh. The education level of tourists had only significant relationship with methods of payment. Among the personal attributes، only the age had significant influence on several variables including shopping expenditure، Length of stay، accommodation type، method of payment and shopping duration. The shopping purpose had significant relationship with shopping behavior and shopping motivations and source of information had insignificant influence on it.
خلاصه ماشینی:
جدول ١- دلايل خريد در اکثر سفرهاي خريد (اعداد به درصد) انجام کار تجاري 22 خريد براي ديگران 21 شرکت در يک رويداد که مجبور به خريد شود 15 خريد سوغات 13 علاقه به خريد/معمولاً خريد در سفر 12 دوستان/ خويشاوندان ما را به خريد ميبرند 6 قيمت هاي پايين تر/ صرفه جويي پول 6 خريد اقلام منحصربه فرد يک مقصد/ کالاهاي اصل 4 تنوع انتخاب مغازهها نسبت به کشور خود 3 منبع : صنعت سفر آمريکا (٢٠٠٠) در مطالعات مرتبط در ايران نيز بررسي ويژگيهاي گردشگران برخي گونه هاي گردشگري همچون اکوتوريسم (شمس و همکاران، ١٣٩٢) يا گردشگري ورزشي (هنرور و همکاران، ١٣٩٢) مورد توجه بوده است .
جدول ١٠- توزيع فراواني نوع اقامتگاه بر اساس سن گردشگران (به تصویر صفحه رجوع شود) اين روابط با استفاده از آزمون کاي اسکوار نيز مورد سنجش قرار گرفت و همانطور که در فرمول شماره (٧) مشاهده ميشود ميتوان گفت که بين اين دو متغير با احتمال ٩٩ درصد و با سطح اطمينان ٠ ٠١ رابطه معناداري وجود دارد.
جدول ١١- توزيع فراواني سفر بر اساس هدف خريد (به تصویر صفحه رجوع شود) هدف خريد به درصد در درون ٪٣٤ ١ ٪٦٥ ٩ ٪١٠٠ اين روابط با استفاده از آزمون کاي اسکوار نيز مورد سنجش قرار گرفت همانطور که در فرمول شماره (٩) مشاهده ميکنيد مي توان گفت که بين اين دو متغير با احتمال ٩٩ درصد و با سطح اطمينان ٠ ٠١ رابطه معناداري وجود دارد.