چکیده:
هدف از این تحقیق حاضر، بررسی تطبیقی متغیرهای چابکی مورد توجه در بخش تولیدی و بخش خدمات هتل داری می باشد به این منظور، متغیرهای مورد توجه شرکت های تولیدی چابک از ادبیات موضوع استخراج گردید و سپس در هتل های چابک بررسی شد. مورد مطالعه تحقیق، شرکت های تولیدی مستقر در مشهد و هتل های شهر مشهد می باشد. جمع آوری داده ها با استفاده از دو پرسش نامه و تحلیل آن ها نیز به روش های تحیل واریانس چند متغیره، آزمون t مستقل و تحلیل تشخیصی صورت پذیرفت. بر اساس یافته های تحقیق مشخص گردید که تفاوت معنی داری بین متغیرهای چابکی دو گروه وجود دارد. متغیرهایی که باعث بروز این اختلاف شده اند شامل آموزش و پرورش مستمر، فرهنگ تغییر، مشارکت و همکاری، پاسخ گویی، انعطاف پذیری، سرعت و شایستگی می باشند که در هتل ها بیشتر از شرکت های تولیدی بوده است. همچنین، ترکیب آموزش و پرورش مستمر و انعطاف پذیری، منجر به ایجاد بیشترین اختلاف هتل ها و شرکت های تولیدی شده است.
The aim of current study is to make a comparative investigation of agility variables in manufacturing sector and hotel services sector and determines the weights of these variables in order to create the best distinction between the two sectors in terms of agility. Therefore، in this study the agility variables of manufacturing firm were extracted from the literature and then was examined in agile hotels to be determined whether these variables in the agile hotels are considering as well as the agile manufacturing companies or not. The sample included active manufacturing companies located in the Toos industrial estate and three، four and five-star hotels in Mashhad. For collecting data were used through two questionnaire. Data were collected from Stratified sampling
method. Also the questionnaires collected was analyzed with MANOVA، independent – samples t test and discriminant analysis. Finally، according to the results of this study، it was found that there is a significant difference between the averages vector of agility variables in two groups. The variables that were causing these differences include continuing education، changing culture، cooperation، responsiveness، flexibility، speed and competency that theirs averages in hotels were more than averages in anufacturing companies. Also، combining the continuous education variable of determination and lexibility variable with specific coefficient، create the highest istinction between zthehotels and manufacturing firms in terms of agility.
خلاصه ماشینی:
شناسايي تواناسازها و توانمنديهاي چابکي در صنعت خدمات هتل داري با مطالعه تطبيقي آن با بخش توليد اميرحسين افشار١ عليرضا پويا٢ عليرضا خوراکيان ٣ - - (دريافت : ٩٤/١٢/٩ پذيرش:٩٥/٩/٢٤) چکيده هدف تحقيق حاضر، بررسي تطبيقي متغيرهاي چابکي مورد توجه در بخش توليدي و بخش خدمات هتل داري و تعيين اهميت اين متغيرها مي باشد به گونه اي که بهترين تمايز را ميان اين دو بخش از نظر چابکي ايجاد نمايد.
با توجه به اينکه موضوع چابک سازي در بخش توليدي مشخص و شناخته شده است ، بنابراين براي برطرف کردن اين مسئله در بخش خدمات هتل داري، مطالعه تطبيقي مفاهيم چابکي ميان شرکت هاي توليدي و هتل ها، جهت شناسايي تمايز مفاهيم چابکي ميان آنها ضروري به نظر ميرسد.
Canonical Discriminant Coefficients اگر مانند ديگر تحقيقات به منظور تسهيل نتيجه گيريها، مرز برش ٠/٤± انتخاب شود (ميلر و راث، ١٩٩٤؛ پويا، ١٣٩٠) ، با توجه به مقدار اين ضرايب ، تابع زير ميتواند حداکثر تمايز را بين شرکت هاي توليدي و هتل هاي سه ، چهار و پنج ستاره در رابطه با متغيرهاي چابکي مورد توجه آنها و ميزان اهميت اين متغيرها در چابک سازي اين دو گروه ايجاد نمايد.
در اين راستا، اين موضوع بررسي شد که هتل ها جهت چابک سازي خود چه متغيرهايي را مورد توجه قرار داده و روي آنها سرمايه گذاري مينمايند و چه تفاوتي در اين زمينه بين اين دو گروه وجود دارد و کدام متغيرها يا ترکيب کدام متغيرها منجر به ايجاد اين اختلاف ميشوند؟ يافته هاي تحقيق حاضر نشان داد که در متغيرهاي چابکي بين دو بخش توليدي و خدمات هتل داري تفاوت معنيداري وجود دارد.