چکیده:
این مقاله به گزارش پژوهشی اختصاص دارد که چگونگی پرداختن به کاستیهای مربوط به الگوهای مصرف و تولید در کتب درسی برگزیده را بررسی کرده است. فهرست کاستیها برگرفته از بررسی مستندات و یافتههای پژوهشی پیشین است. روش تحقیق تحلیل محتوا و شیوه تحلیل دادهها آنتروپی شانون و اندازهگیری فراوانی است. جامعه آماری کتب درسی برگزیده پایههای ششم ابتدایی و هفتم و هشتم دوره متوسطه اول بود که همگی بررسی شدند. ابزار تحقیق سیاهه تحلیل محتوا است که روایی آن از طریق تحلیل محتوا و پایایی آن براساس الگوی پایایی اسکات برابر با 83/ 0 برآورد شد. یافتهها نشان دادند که در پایه ششم از مجموع هفت کاستی ”آسیبهای الگوی مصرف“، به سه کاستی ”اتلاف منابع طبیعی و عوامل تولید“، ”مصرف توام با اتلاف و اسراف“ و ”رعایت نشدن عدالت میان -نسلی در مصرف منابع عمومی“، در پایه هفتم به پنج و در پایه هشتم تنها به کاستی ”مصرف توام با اتلاف و اسراف“ اشاره شده است. در بخش کاستیهای الگوهای تولید در کتب پایه ششم تنها به مولفه ”بهرهوری پایین“، در پایه هفتم تنها به مولفه ”بیتناسبی رشد واردات با رشد تولید درقالب یک پرسش“، اشاره شده ولی در پایه هشتم به هیچ یک از کاستیهای الگوهای تولید پرداخته نشده است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که از ظرفیت کتب درسی برای پرداختن به ”آسیبهای الگوی مصرف و تولید“ به خوبی استفاده نشده است.
خلاصه ماشینی:
"توزیع فراوانی، بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت عبارات مرتبط با آسیبهای الگوی مصرف در کتاب علوم تجربی مؤلفه کتاب علوم تجربی اندازه ضریب سال ششم سال هفتم سال هشتم جمع باراطلاعاتی اهمیت مصرف با رشدی سریع تر از تولید 0 0 0 0 مصرف توأم با اتلاف و اسراف 0 5 0 5 0 0 مصرف ناعادلانه 0 0 0 0 0 0 اتلاف منابع طبیعی و عوامل تولید 11 1 0 12 0/2611 1 بهره وری پایین و با رشد نامناسب 0 0 0 0 0 0 رعایت نشدن عدالت میان - نسلی در مصرف منابع عمومی 0 1 0 1 0 0 اتلاف منابع عمومی در برنامه ریزی و اجرای طرحهای عمرانی 0 0 0 0 0 0 جمع 11 7 0 18 0/2611 1 اطلاعات جدول شماره ٢ نشان میدهد که در همگی صفحات کتب علوم تجربی پایه های مورد بررسی از مجموع ١٨ عبارت ، بیشترین فراوانی و ضریب اهمیت ، مربوط به مؤلفه "اتلاف منابع طبیعی و عوامل تولید" است ."