چکیده:
از آنجایی که یکی از کارکردهای نظام ارزشیابی، ارائه بازخورد اصلاح گرانه به والدین دانش آموزان و جریان یادگیری است، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگو و مدل ارزشیابی کیفی و بازخوردهای موثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به والدین در درس علوم تجربی پایه اول راهنمایی انجام شده است. شالوده اولیه الگو بر اساس مطالعه فلسفی تعلیم و تربیت، اسناد بالادستی و میان دستی وزارت آموزش و پرورش ایران و تجارب کشورهای موفق با به کارگیری روشهای تطبیقی و پیمایشی طراحی شده است، سپس از طریق صاحب نظران و خبرگان موضوع اعتبارسنجی نظری شده و معلمان و سرگروه های درس علوم تجربی (189 نفر از 32 استان کشور) قابلیت عملی آن را سنجیدهاند. ابزارهای گردآوری داده ها در بخش متخصصان مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش معلمان پرسشنامه بوده است. پس از اجرای فرآیند اعتبار بخشی، داده های پژوهش با تحلیل آماری کیفی (برای بررسی نظرات صاحبنظران) و روش Ttest یک متغیره (برای پرسشنامه معلمان و سرگروه ها) مورد تحلیل قرار گرفته است. الگوی پیشنهاد شده (پس از اصلاحات) مورد تایید اکثریت صاحب نظران (متخصصان انتخاب شده برای اعتبار نظری) قرار گرفته است. مولفه های الگوی فوق شامل روشهای ارزشیابی، اصول و اهداف، رویکرد و گونه های بازخوردی (تراکمی و فرآیندی) به مخاطبان اصلی (دانش آموز و والدین- معلم) است. نتایج حاصله از یافته ها حاکی از آن است که اکثریت معلمان و سرگروه های آموزشی علوم تجربی در حد زیاد یا خیلی زیاد معتقدند "این الگو در ارائه بازخورد رشددهنده به والدین و دانش آموزان در فرآیند یاددهی- یادگیری و بازخورد اصلاح گرایانه به معلم و جریان آموزشی قابل اجرا است." بنابراین با توجه به نتایج مذکور میتوان گفت که الگو قابلیت اجرایی در مدارس را داراست و میتواند موجب رشد کیفی دانش آموزان شود.
خلاصه ماشینی:
"یافته ها الف ) تجزیه و تحلیل کیفی نظرات صاحب نظران سؤال یک : الگو و مدل پیشنهادی نظام بازخورد چیست ؟ پژوهشگر بر اساس مطالعات وسیع تجارب کشورها (ازجمله انگلستان و ایالات متحده آمریکا) و الگوهای موجود در ایران ، یک الگو برای ارزشیابی و نظام بازخورد علوم تجربی ارائه نموده که از طریق مصاحبه حضوری با ١٥ نفر از اساتید تعلیم و تربیت اعتبار بخشی نظری شده است .
توصیف آماری داده های معلمان در زمینه قابلیت اجرایی الگوی ارائه شده سؤالات (١) خیلی کم کم زیاد خیلی زیاد فراوانی درصد فراوانی درصد فراوانی درصد فراوانی درصد 1 بازخورد رشد دهنده به دانش آموز 3 1,9 19 12,1 74 47,1 49 31,2 2 بازخورد اصلاح گرانه به جریان آموزش 3 1,9 21 13,4 62 39,5 60 38,2 3 قابل اجرا بودن روش ارزشیابی مشاهده رفتار برای علوم تجربی اول راهنمایی 3 1,9 41 26,1 74 47,1 39 24,8 4 جدایی ناپذیری ارزشیابی از فرآیند آموزش 1 0,6 8 5,1 53 33,8 94 59,9 5 تنوع بخشی به روشها (خود-ارزیابی، ارزیابی گروهی و ..."