چکیده:
این تحقیق با هدف "ارزیابی نحوه اجرای طرح مدارس هوشمند استان یزد از دیدگاه معلمان و دانشآموزان" انجام شده است. در این تحقیق میزان موفقیت اجرای طرح مدارس هوشمند از لحاظ عوامل مربوط به درونداد، فرآیند و برونداد مورد بررسی قرار گرفته است. روش این تحقیق پیمایشی است و جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان و دانشآموزان مدارس هوشمند شهید زینی و اولیای یزد است. روش نمونه گیری دانشآموزان در این پژوهش به صورت تصادفی طبقهای و روش نمونه گیری معلمان تصادفی ساده بوده است. در این پژوهش، برای گردآوری اطلاعات لازم دو نوع پرسشنامه محقق ساخته برای دانشآموزان و معلمان با طیف چهارگانه لیکرت تنظیم شده است. در بررسی نتایج پژوهش حاضر نیز، از آزمون آماری خی 2 استفاده شده است. یافتهها نشان میدهند که از نظر دانشآموزان (3/62 درصد) و معلمان (6/51 درصد) اجرای طرح مدارس هوشمند در دبیرستانهای شهید زینی و اولیای یزد از نظر عوامل مربوط به درونداد موفق نبوده است. همچنین نتایج یافتهها حاکی از آن است که از نظر دانشآموزان و معلمان (به ترتیب 7/62 درصد و 3/68 درصد)، اجرای این طرح در این مدارس از لحاظ عوامل مربوط به فرآیند نیز موفق نبوده است. در این مورد 5/51 درصد از معلمان معتقد بودند که اجرای طرح مدارس هوشمند در این مدارس از نظر عوامل مربوط به برونداد موفق نبوده، اما به نظر 52/3 از درصد دانشآموزان، اجرای این طرح از نظر عوامل مربوط به برونداد موفقیت آمیز قلمداد شده است.
خلاصه ماشینی:
"لذا این سوال مهم مطرح میشود که تا چه حد اجرای طرح مدارس هوشمند در استان یزد از نظر عوامل مربوط به درونداد، فرآیند و برونداد موفق بوده است ؟ پیشینه پژوهش لاری کوبن (٢٠٠٣) به نقل از عطاران با تحقیقی که در زمینه مدرسه های مجهز به رایانه انجام داد دریافت که با توجه به حجم عظیم بودجه ای که صرف ایجاد زیرساختها، خرید سخت افزارها، پروژکتورها، نرم افزار، آزمایشگاه رایانه آموزش معلمان ، ساخت نرم افزار و ...
با عنایت به معنادار بودن تفاوت میان فراوانیها و با توجه به جدول فوق که نشان میدهد مجموع فراوانی پاسخهای کم و خیلی کم (٦٢٠ معادل با ٦٢/٣ درصد) بیش ازمجموع طبقه زیاد و خیلی زیاد (٣٧٥ معادل با ٣٧/٦ درصد) بوده است ، میتوان گفت از نظر ٦٢/٣ درصد دانش آموزان ، اجرای طرح مدارس هوشمند استان یزد به لحاظ عوامل مربوط به درونداد موفق نبوده است .
با عنایت به معنادار بودن تفاوت میان فراوانیها و با توجه به جدول فوق که نشان میدهد فراوانی پاسخهای کم و خیلی کم در مجموع (١٨٦١ معادل با ٦٢/٧ درصد) بیش از طبقه زیاد و خیلی زیاد (١١٠٨ معادل با ٣٦/٣ درصد) بوده است ، میتوان گفت از نظر دانش آموزان ، اجرای طرح مدارس هوشمند استان یزد به لحاظ عوامل مربوط به فرآیند موفق نبوده است ."