چکیده:
دسترسی به شبکه های اجتماعی از جمله فیسبوک پدیده ای رو به گسترش است و هر
روز شمار بیشتری از افراد در زمره کاربران این شبکه ها قرار میگیرند. هدف این پژوهش
بررسی ارتباط میان ویژگیهای شخصیتی و عزت نفس با شدت استفاده از فیس بوک در
دانش آموزان دوره متوسطه دبیرستانهای شهر تهران بوده است. این پژوهش از نوع
توصیفی – همبستگی است. جامعه آماری پژوهش دانش آموزان دوره متوسطه در سال
39 شهر تهران هستند. حجم جامعه برابر با 551593 نفر بوده است که - تحصیلی 39
تعداد 933 نفر از دانش آموزان کاربر فیسبوک به شیوه نمونهگیری خوشه ای چند
مرحله ای از طریق پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی نئو، عزت نفس کوپراسمیت و شدت
استفاده از فیسبوک مورد ارزیابی قرار گرفته اند. دادهها با شیوههای آمار
توصیفی)میانگین، انحراف استاندارد، فراوانی و درصد( و آمار استنباطی)همبستگی پیرسون
و رگرسیون همزمان( تحلیل شده اند. تحلیل دادهها نشان میدهد که ویژگیهای شخصیتی
3 درصد از شمار دوستان / از جمله برونگرایی و وجدانی بودن و عزت نفس عمومی 84
3 درصد از مدت / در فیسبوک، ویژگی توافق پذیری و عزت نفس عمومی و خانوادگی 99
زمان استفاده از فیسبوک در طول شبانهروز و ویژگی شخصیتی روانرنجوری به طور
3 درصد از نگرش به یکی شدن فیس بوک با فعالیتهای روزانه را پیش بینی / منفی تنها 34
میکند. نتایج نشان میدهد که ویژگیهای شخصیتی و میزان عزت نفس افراد در ابعاد
گوناگون میتواند شمار دوستان و مدت زمانی که در طول شبانهروز در این شبکهها سپری
میکنند، پیش بینی کند، اما پیش بینی کننده مناسبی برای نگرش یکیشدن فیس بوک با
فعالیتهای زندگی روزمره نیست
خلاصه ماشینی:
"نتایج تحلیل رگرسیون با استفاده از روش همزمان با توجه به میزان ١٩/٧٧= F و سطح معناداری ٠٠٠٠١=P نشان میدهد که این مدل ، مدل معناداری است و ویژگیهای شخصیتی و مؤلفه های عزت نفس با توجه به میزان ٠/٤٨= R٢ ، ٤٨ درصد از شمار دوستان در فیس بوک را در دانش آموزان مورد بررسی تبیین میکند.
نتایج تحلیل رگرسیون با بهره گیری از روش همزمان و با توجه به میزان ١٠/٧٣= F و سطح معناداری ٠٠٠٠١=P نشان میدهد که این مدل ، مدل معناداری است و ویژگیهای شخصیتی و مؤلفه های عزت نفس با توجه به میزان ٠/٣٣= R٢ ، ٣٣ درصد مدت زمان استفاده از فیس بوک را در دانش آموزان مورد بررسی تبیین میکند.
میزان ضرایب استاندارد و غیر استاندارد و مؤلفه های همخطی مدل ١ ضرایب غیر استاندارد ضرایب استاندارد T Sig مؤلفه های همخطی B خطای استاندارد Beta تولرانس VIF عزت نفس عمومی 2/14 1/13 0/24 1/88 0/06 0/28 3/48 عزت نفس خانوادگی -1/27 1/74 -0/08 -0/73 0/46 0/32 3/09 عزت نفس اجتماعی 0/66 0/96 0/05 0/69 0/49 0/90 1/10 عزت نفس تحصیلی -0/86 1/11 -0/05 -0/77 0/44 0/87 1/14 برون گرایی 0/07 0/16 0/04 0/45 0/64 0/45 2/20 روان رنجوری -0/55 0/24 -0/21 -2/21 0/02 0/50 1/99 تجربه پذیری 0/27 0/29 0/10 0/93 0/35 0/40 2/46 توافق پذیری 0/12 0/29 0/04 0/42 0/67 0/45 2/22 وجدانیبودن -0/33 0/27 -0/11 -1/24 0/21 0/56 1/77 نتایج تحلیل با توجه به میزان t و سطح معناداری نشان میدهد که در پیش بینی نگرش به شدت استفاده از فیس بوک تنها ویژگی شخصیتی روان رنجوری به صورت منفی از قابلیت تبیین بیشتری نسبت به سایر عاملهای پیش بین برخوردار بوده است و سایر عاملها پیش بین مناسبی برای نگرش به شدت استفاده از فیس بوک در نمونه مورد بررسی نبوده است ."