چکیده:
گسترش تحقیقات در زمینه کیفیت زندگی از یک سو و لزوم برنامه ریزی برای دستیابی به
توسعه ای همه جانبه از سوی دیگر، پژوهشگران و برنامه ریزان علوم اجتماعی را بر آن
داشته است تا مطالعات خود را در این زمینه متمرکز کنند و نیز برای ارتقای آن بکوشند.
آنان اعتقاد دارند که بهبود کیفیت زندگی، مترادف با رشد و خلاقیت فردی و اجتماعی
است و این سبب ایجاد احساس رضایت و شادابی در افراد میشود. از این رو هدف
اساسی این پژوهش بررسی عوامل موثر بر کیفیت زندگی دانش آموزان در حکم یکی از
اقشار مهم جامعه است. این پژوهش از نوع پیمایش اجتماعی است و داده های آن با
استفاده از تکنیک پرسشنامه جمع آوری گردیده است. اعتبار و روایی مقیاسهای سنجش
متغیرهای پژوهش از طریق آزمون آلفای کرونباخ بررسی و مورد تایید قرار گرفته است.
جامعه آماری تحقیق شامل دانشآموزان دوره متوسطه شهرستان کاشان است. با بهرهگیری
از فرمول نمونهگیری کوکران 483 نفر به عنوان نمونه تحقیق تعیین و با استفاده از روش
سهمیهای تصادفی انتخاب و بررسی شدهاند. یافته های تحقیق و نتایج ضریب همبستگی
پیرسون، وجود همبستگی مثبت و معناداری میان متغیرهای میزان سرمایه اجتماعی و
در r=/294 و 334 /r=0 دینداری با میزان کیفیت زندگی دانش آموزان را به ترتیب برابر با
سطح معناداری 99 درصد مورد تایید قرار داده است. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیونی،
میزان تاثیر هر یک از متغیرهای آگاهی اجتماعی، انسجام اجتماعی و مشارکت اجتماعی بر
درصد نشان داده است. میزان کیفیت زندگی را به ترتیب به میزان 09/ 0 و 29 / ،25/ درصد نشان داده است.
خلاصه ماشینی:
"عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر کیفیت زندگی دانش آموزان 1 دکتر محسن نیازی 2 دکتر محمد گنجی 3 زینب پروری آرانی چکیده گسترش تحقیقات در زمینه کیفیت زندگی از یک سو و لزوم برنامه ریزی برای دستیابی به توسعه ای همه جانبه از سوی دیگر، پژوهشگران و برنامه ریزان علوم اجتماعی را بر آن داشته است تا مطالعات خود را در این زمینه متمرکز کنند و نیز برای ارتقای آن بکوشند.
یافته های تحقیق و نتایج ضریب همبستگی پیرسون ، وجود همبستگی مثبت و معناداری میان متغیرهای میزان سرمایه اجتماعی و دینداری با میزان کیفیت زندگی دانش آموزان را به ترتیب برابر با ٠٢٩٤=r و ٠٣٣٤=r در سطح معناداری ٩٩ درصد مورد تأیید قرار داده است .
با توجه به مباحث فوق ، هدف اساسی این پژوهش بررسی وضعیت کیفیت زندگی دانش آموزان و مطالعه مهمترین عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر آن در جامعه آماری مورد مطالعه است .
در این تحقیق ، کیفیت زندگی با بررسی مؤلفه های احساس بهزیستی(١٦گویه )، رضایت اجتماعی(٩ گویه )، استانداردهای شهروندی(٢١ گویه ) و منزلت نقشی(١٠ گویه ) در قالب طیف لیکرت مورد سنجش قرار گرفته و برای سنجش مفهوم کیفیت زندگی و ابعاد آن از مدل پیشنهادی ربانی خوراسگانی و کیانپور (١٣٨٦) استفاده شده است .
در این تحقیق ، مفهوم سرمایه اجتماعی با بررسی ابعاد سرمایه اجتماعی شامل مؤلفه های اعتماد اجتماعی، انسجام اجتماعی و مشارکت اجتماعی بر اساس پژوهش ازکیا و غفاری (١٣٨٠) و آگاهی اجتماعی از مقیاس استاندارد علیخواه (١٣٨٣) در قالب طیف لیکرت مورد سنجش قرار گرفته است ."