چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی مولفه های آموزش جهانی در کتابهای مطالعات اجتماعی و جغرافیای دوره اول متوسطه و شناسایی مولفه ها، به منظور اعتلای کیفی و کمی آموزش و پرورش و نوآوریهای علمی در عرصه تعلیم و تربیت بوده است. پژوهش با توجه به تحلیل فرهنگی محتوای کتابهای مطالعات اجتماعی و جغرافیای دوره اول متوسطه انجام گرفته است و در تدوین شاخصهای مولفه ای آموزش جهانی نسبت به گردآوری اطلاعات از صاحبنظران تعلیم وتربیت بهره گیری شده است.پژوهش از لحاظ هدف در زمره تحقیقات بنیادی و از نظر گردآوری داده ها، توصیفی است و براساس روش تحقیق آمیخته (کمی و کیفی) انجام شده است. نتیجه بررسی پژوهش در مولفه های چهارگانه این است که میان فراوانی مولفه های آگاهی از نظامها وآگاهی از چشم انداز، درکتابهای مطالعات اجتماعی و جغرافیا از لحاظ فرهنگی تفاوت معنادار وجود دارد و میان فراوانی مولفه مسئولیت پذیری و ذهنیت فرآیندی ازلحاظ فرهنگی تفاوت معنادار وجود ندارد. ضرورت دارد که مولفه آگاهی از نظامها به سایر کتابها نیز تسری یابد و اهدافی که مناسب هستند در کتابهای گوناگون آموزشی گنجانده شوند. همین شناخت مولفه های آموزش جهانی موجب خواهد شد تا ویژگیهای فردی و توانایی دانش آموزان و برنامه های آموزشی به صورت هدفمند در پرورش آنان اثر گذار باشد.
خلاصه ماشینی:
"1. Alladin بیان مسئله اصلی ترین چالش این پژوهش ، نظام آموزش و پرورش و روند روبه رشد و توسعه علم و دانش و فرهنگ ، برنامه ریزی متناسب با اهداف و برنامه های فرهنگی در آموزش جهانی و گنجاندن معیار فرهنگی در محتوای کتابهای درسی است ، بنابراین ضرورت دارد که این مؤلفه ها در کتابهای درسی، به ویژه در دوره اول متوسطه گنجانده شوند، زیرا در این سالها شخصیت دانش آموزان درحال شکل گیری است و آنان در پی شناخت فرهنگ خود هستند.
علاوه بر اهداف تربیتی در مؤلفه های جهانی و برنامه ریزی درسی، ابعاد فرهنگی گوناگون زمانی، مکانی و مسائل درونی نیز مد نظر بوده است ، به ویژه اینکه هدف از مؤلفه های جهانی "آگاهی از نظامها، آگاهی از چشم انداز، مسئولیت پذیری و ذهنیت فرآیندی در سیستم آموزشی به شکل واقع بینانه در چارچوبی مشخص و برای رسیدن به رشد و شکوفایی است " (علم الهدی، ١٣٨٥).
شاخصه های آمار استنباطی برای محاسبه آزمون خی دو، مؤلفه آگاهی از نظامها مؤلفه کتابها درجه آزادی خی دو سطح معناداری نتیجه آگاهی از نظامها مطالعات اجتماعی 1 9/31 P< 0/05 رد فرض صفر جغرافیا سؤال دوم : تا چه اندازه به مؤلفه آگاهی از چشم انداز در کتابهای مطــالعات اجتماعی وجغرافیا از لحاظ فرهنگی در دوره اول متوسطه پرداخته شده است ؟ میان فراوانی مؤلفۀ آگاهی از چشم انداز در کتابهای مطالعات اجتماعی و جغرافیا از لحاظ فرهنگی تفاوت معنادار وجود دارد."