چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی روابط درونی متغیرهای پدیدآورندگی، راکدماندگی و نقش میانجی سبکهای فرزندپروری در زمینه جهت گیری چهارگانه هدف پیشرفت، به منظور ارائه مدلهای چهارگانهای براساس اهداف پیشرفت، صورت پذیرفته است. نمونه پژوهش شامل 370 دانش آموز دختر از مدارس دولتی مقطع متوسطه نواحی چهارگانه محدوده شهری قم و والد سرپرست آنها در دامنه سنی 60-40، با حداقل تحصیلات دیپلم و شاغل است که براساس نمونهگیری خوشه ای مرحله ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های پدیدآورندگی، راکدماندگی، سبکهای فرزندپروری (مربوط به والد) و جهتگیری چهارگانه هدف پیشرفت (مربوط به دانشآموز) است. تحلیل دادهها براساس تحلیل مسیر، در نهایت منجر به طراحی چهار مدل برای چهار متغیر وابسته جهت گیری هدف پیشرفت (اهداف پیشرفت تسلطی، عملکردی گرایشی، عملکردی اجتنابی، بلاتکلیفی) شد. مدل اول براساس متغیر وابسته نهایی هدف پیشرفت تسلطی، حاکی از تاثیر مستقیم و غیرمستقیم پدیدآورندگی بر هدف پیشرفت تسلطی و تاثیر مستقیم سبک مقتدرانه و تاثیر غیرمستقیم راکدماندگی بر هدف پیشرفت تسلطی است (ضریب تعیین مدل: 53/0). مدل دوم براساس متغیر وابسته نهایی جهت گیری هدف پیشرفت عملکردی گرایشی حاکی از تاثیرات مستقیم پدیدآورندگی و سبک مستبدانه بر هدف عملکردی گرایشی و تاثیر مستقیم سبک سهل گیرانه و تاثیر غیرمستقیم راکدماندگی بر هدف عملکردی گرایشی است (ضریب تعیین مدل: 38/0). مدل سوم براساس متغیر وابسته نهایی جهت گیری هدف پیشرفت بلاتکلیفی، حاکی از تاثیر مستقیم و غیرمستقیم پدیدآورندگی بر جهتگیری بلاتکلیفی و تاثیر مستقیم سبک مقتدرانه و تاثیر غیرمستقیم راکدماندگی بر جهت گیری بلاتکلیفی است (ضریب تعیین مدل: 44/0). مدل چهارم براساس متغیر وابسته نهایی هدف عملکردی اجتنابی، حاکی از تاثیر مستقیم سبک مستبدانه بر هدف عملکردی اجتنابی و تاثیر غیرمستقیم راکدماندگی بر هدف عملکردی اجتنابی است (ضریب تعیین مدل: 40/0).
خلاصه ماشینی:
"مدل تجربی پژوهش : متغیر وابسته جهت گیری هدف پیشرفت عملکردی گرایشی اطلاعات مربـوط بـه بـرازش مـدل براسـاس (٠/٨٨) NFI، (٠/٩٠) CFI، (٠/٩٠) AGFI، (٠/٩٣) GFI، (٠/٠٧١) RMSEA و خی دو ٤١٦/٥٩، حاکی از بـرازش مـدل دوم پـژوهش براسـاس روابـط پدیدآورندگی ـ راکدماندگی، سـبکهای فرزنـدپروری و جهـت گیـری هـدف پیشـرفت عملکـردی گرایشی است .
در زمینۀ سؤال اول پژوهش مبنی بر مدل یـابی روابـط پدیدآورنـدگی ـ راکدمانـدگی، سـبکهای فرزندپروری در ارتباط با جهت گیری هدف پیشرفت تسلطی، نتایج حـاکی از اثـر مسـتقیم و منفـی پدیدآورندگی بر سبک والدگری مقتدرانه و اثر غیرمستقیم منفی این متغیر بر هدف پیشرفت تسلطی و همچنین اثر مستقیم و منفی راکدماندگی بر سبک والدگری مقتدرانه است .
در زمینۀ سؤال دوم پژوهش مبنی بر مدل یابی روابط پدیدآورنـدگی ـ راکدمانـدگی و سـبکهای فرزندپروری در ارتباط با جهت گیری هدف پیشرفت عملکردی گرایشی، نتایج حاکی از اثر مسـتقیم و منفی سبک فرزندپروری سهل گیرانه بر هدف پیشرفت عملکردی گرایشـی، اثـر مسـتقیم و مثبـت سـبک فرزنـدپروری مسـتبدانه بـر هـدف پیشـرفت عملکـردی گرایشـی و اثـر غیرمسـتقیم مثبـت راکدماندگی بر هدف پیشرفت عملکردی گرایشی به واسطه سبک فرزندپروری سهل گیرانه و مستبدانه است ."