Skip to main content
فهرست مقالات

واکاوی جایگاه آموزشی هنر فیلم درحصول آگاهی به مثابه لازمه‌‌ای برای تربیت

نویسنده:

علمی-ترویجی (وزارت علوم) (20 صفحه - از 58 تا 77)

هدف پژوهش حاضر واکاوی جایگاه آموزشی هنر فیلم برای تشریح چگونگی حصول و تسهیل مفهوم آگاهی به عنوان یکی از لوازم تربیت است. این پژوهش از نوع کیفی و به روش توصیف و تحلیل مفهومی است. یافته‌ها نشان می‌دهد که با واکاوی فیلم می‌توان استنباط‌ها و استنتاج‌هایی بین فیلم و مخاطب در فرایند حصول و تحقق عملی مقوله‌ی «آگاهی» را به عنوان لازمه و پیامد فرایند تربیت انجام داد. با فرض این که فیلم مانند یک متن درسی است می‌توان نتیجه‌ی این تحلیل و نقادی فیلم را «آگاهی» در معنای التفات و نوعی دانستن جدید نامید. نوعی آگاهی که خود تسهیل کننده‌ی فرایند تربیت است و اگر محقق گردد یک نگرش, بینش و دیدگاه تلقی می‌شود و بر نوع تفکر و عمل یادگیرنده موّثر واقع می‌شود. بدین‌سان، در نهایت می‌توان روشی یا ابزاری برای تغییرء بهبود و تعمیق مفهوم تربیت پیشنهاد کرد.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.