Skip to main content
فهرست مقالات

بهره‌گیری از کارکرد برنامه درسی پنهان به منظور رشد تفکر انتقادی دانشجویان در آموزش عالی

نویسنده:

علمی-ترویجی (وزارت علوم) (32 صفحه - از 78 تا 109)

ﮐﺴﺐ ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﺗﻔﮑﺮ اﻧﺘﻘﺎدی در ﺟﺮﯾﺎن ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ رﺳﻤﯽ، ﺑﻪﺗﻨﻬﺎﯾﯽ ﻧﻤﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺿﺎﻣﻦ ﻣﻌﺘﺒﺮی ﺑﺮای ﭘﺮورش ﺗﻔﮑﺮ اﻧﺘﻘﺎدی ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ، ﯾﮑﯽ از ﻣﺆﺛﺮﺗﺮﯾﻦ اﻗﺪاﻣﺎت، ﺑﻬﺒﻮد ﺟﻨﺒﻪﻫﺎی ﻧﮕﺮﺷﯽ ﺗﻔﮑﺮ اﻧﺘﻘﺎدی، ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﮐﺎرﮐﺮد ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ ﭘﻨﻬﺎن در آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺎ اﻫﺪاف ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ رﺳﻤﯽ ﻫﻤﺴﻮ ﻧﺒﺎﺷﺪ. ازاﯾﻦرو، ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﺗﺤﻠﯿﻞ اﺳﻨﺎدی، ﺿﻤﻦ ﺗﺒﯿﯿﻦ ﺟﺎﯾﮕﺎه ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ ﭘﻨﻬﺎن در آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ و ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﺴﺒﺖ آن ﺑﺎ ﺗﻔﮑﺮ اﻧﺘﻘﺎدی، ﺑﻪ ﺗﺸﺮﯾﺢ ﺳﺎزوﮐﺎر ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬاری و ﮐﺎرﺑﺴﺖﻫﺎی ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ ﭘﻨﻬﺎن آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ در ﺟﻬﺖ رﺷﺪ ﺗﻔﮑﺮ اﻧﺘﻘﺎدی ﻣﯽﭘﺮدازد. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﮐﺎرﮐﺮد ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ ﭘﻨﻬﺎن در آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ دﻟﯿﻞ آزادی ﻋﻤﻞ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ رﺳﻤﯽ اﺳﺖ، ﻧﺴﺒﺖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ ﭘﻨﻬﺎن ﺑﺎ ﺑﻌﺪ ﻧﮕﺮﺷﯽ ﺗﻔﮑﺮ اﻧﺘﻘﺎدی و ﻧﯿﺰ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ ﭘﻨﻬﺎن در ﺗﻌﻠﯿﻢ و ﺗﺮﺑﯿﺖ آزاد در ﺟﻬﺖ اﯾﺠﺎد ﮔﺮاﯾﺶ ﺑﻪ ﺗﻔﮑﺮ اﻧﺘﻘﺎدی ﺑﺤﺚ ﺷﺪه اﺳﺖ. در اداﻣﻪ، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ ﭘﻨﻬﺎن ﺣﺎﺻﻞ از روش ﺗﺪرﯾﺲ دﯾﺎﻟﮑﺘﯿﮑﯽ ﺑﻪﻣﻨﻈﻮر رﺷﺪ ﺗﻔﮑﺮ اﻧﺘﻘﺎدی ﯾﺎدﮔﯿﺮﻧﺪﮔﺎن ﺗﺸﺮﯾﺢ ﺷﺪه اﺳﺖ.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.