چکیده:
ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺗﺒﯿﯿﻦ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﺑﺮ اﺳﺎس ﺟﻬﺖﮔﯿﺮی ﻫﺪف و ﺑﻬﺰﯾﺴﺘﯽ ذﻫﻨﯽ داﻧﺶآﻣﻮزان و واﻟﺪﯾﻦ در ﺑﯿﻦ داﻧﺶآﻣﻮزان دﺧﺘﺮ ﺳﺎل ﺳﻮم ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 1390-1391 اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺣﺎﺿﺮ از ﻧﻮع ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺧﻮﺷﻪای ﺗﻌﺪاد 441 ﻧﻔﺮ داﻧﺶآﻣﻮز دﺧﺘﺮ ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه واﻟﺪﯾﻨﺸﺎن از ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. اﻃﻼﻋﺎت از ﻃﺮﯾﻖ ﻣﻘﯿﺎس ﭘﺎﻧﺎس، ﻣﻘﯿﺎس ﺟﻬﺖﮔﯿﺮی ﻫﺪف، ﻣﻘﯿﺎس ادراک ﺟﻬﺖﮔﯿﺮی ﻫﺪﻓﯽ واﻟﺪﯾﻦ را داﻧﺶ آﻣﻮزان و ﻣﻘﯿﺎس رﺿﺎﯾﺖ از زﻧﺪﮔﯽ ﺟﻤﻊآوری ﺷﺪ. ﺑﺮای ارزﯾﺎﺑﯽ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ از ﻣﻌﺪل داﻧﺶآﻣﻮزان اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ ﻧﺸﺎن داد اﻟﮕﻮﻫﺎی ﺳﺎﺧﺘﺎری ﻣﻔﺮوض ﺑﺎ دادهﻫﺎ ﺑﺮازش ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮﻟﯽ دارد و واﻟﺪﯾﻦ ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ دارد. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﮐﻪ ﻣﯿﺎن داﻧﺶآﻣﻮزان دﺧﺘﺮ ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺨﺸﯽ از ﺗﻤﺎﯾﺰ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ از ﻃﺮﯾﻖ ﺑﻬﺰﯾﺴﺘﯽ ذﻫﻨﯽ و ﺟﻬﺖﮔﯿﺮی ﻫﺪف داﻧﺶآﻣﻮزان و ﺑﻬﺰﯾﺴﺘﯽ ذﻫﻨﯽ و ﺟﻬﺖﮔﯿﺮی ﻫﺪف واﻟﺪﯾﻦ آﻧﺎن ﻗﺎﺑﻞ ﺗﺒﯿﯿﻦ اﺳﺖ.
Aim: The purpose of present study is testing the model of structural equation modeling for explanation of academic achievement based on student's goal orientation and subjective well-being and parent's subjective well-being and goal orientation in Third year high school students.
Sample and Sample size: 441 females’ students and their parents selected by cluster sampling in this correlation study.
Instruments: Students filled the Positive and Negative Affect Schedule، subscale of perceptions of parent's goal orientation and their parents filled the Positive and Negative Affect Schedule Life satisfaction scale. Obtained Data were analyzed by structural equation modeling through Amos software.
Results: The results of structural equation modeling show that hypothesized models have an acceptable fit to the data. Results indicate that student's goal orientation and subjective well-being mediate the relationship between academic achievement and parent's goal orientation and subjective well-being
Conclusion: in sum، these results indicate a part of difference in academic achievement accounted by student's subjective well-being and goal orientation and their parent's subjective well-being and goal orientation.
خلاصه ماشینی:
Life satisfaction پژوهش های تربیتی شماره ۳۱- پاییز و زمستان ۱۳۹۴ موفقیت تحصیلی بر اساس جهت گیری هدف و بهزیستی ذهنی .
فرضیات اصلی پژوهش شامل موارد زیر است : فرضیه اول : مدل مفروض برای تبیین موفقیت تحصیلی بر اساس جهت گیری هدفی و بهزیستی ذهنی دانش آموزان و والدینشان با داده ها برازش دارد.
Arvilommi, Nurmi & Aunola پژوهش های تربیتی شماره ۳۱- پاییز و زمستان ۱۳۹۴ فرضیه سوم : جهت گیری هدفی پدر به طور غیرمستقیم از طریق جهت گیری هدفی فرزندان موفقیت تحصیلی رابطه دارد.
Analysis of Moment Structures پژوهش های تربیتی شماره ۳۱- پاییز و زمستان ۱۳۹۴ به منظور تبیین الگوی پراکندگی نمرات موفقیت تحصیلی دانش آموزان از طریق متغیرهای بهزیستی ذهنی دانش آموزان ، جهت گیری هدفی دانش آموزان ، بهزیستی ذهنی والدین و جهت گیری هدفی والدین برای دانش آموزان از روش مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد.
اثرات کل استانداردشده متغیر نهفته درون زای بهزیستی ذهنی دانش آموزان بر موفقیت تحصیلی یعنی معدل ۰/۳۶ به دست آمد و از لحاظ آماری معنادار پژوهش های تربیتی شماره ۳۱- پاییز و زمستان ۱۳۹۴ بود.
به این ترتیب هر دو نوع جهت گیری هدفی پژوهش های تربیتی شماره ۳۱- پاییز و زمستان ۱۳۹۴ پدران از طریق تأثیر مثبت بر بهزیستی ذهنی دانش آموزان بر معدل آنان تأثیر مثبت و معنادار دارد.