چکیده:
در این پژوهش، عوامل اجتماعی موثر بر وابستگی افراطی به تلفن همراه در بین دانشآموزان مقطع متوسطه شهر کاشان، با استفاده از روش پیمایشی مورد بررسی قرار گرفته است. متغیرهای وابسته در این پژوهش بر اساس دو بعد نوع و میزان کاربرد تلفن همراه دسته بندی شدهاند. حجم نمونه، با استفاده از فرمول کوکران، 300 نفر تعیین شده است. این پژوهش نشان میدهد که: 1. بین رشته تحصیلی و پایگاه اقتصادی - اجتماعی، نقش و کارکردهای تلفن همراه و نوع کاربری آن تفاوت معناداری وجود ندارد؛ 2. به موازات افزایش سن، مقطع تحصیلی و سابقه استفاده از تلفن همراه، تمایل به کاربری عام تلفن همراه بیشتر و تمایل به کاربری جانبی آن کمتر میشود؛ 3. به موازات افزایش محدودیت فضاهای ارتباطی، استفاده از تلفن همراه افزایش مییابد؛ 4. بین وابستگی افراطی به تلفن همراه با نوع کاربری و میزان کاربری آن رابطه معنادار وجود دارد؛ 5. به موازات افزایش انگیزههای استفاده از تلفن همراه، میزان استفاده از آن نیز بیشتر میشود؛ 6. نتایج آزمون تحلیل چند متغیره نیز نشان میدهد که از میان شش متغیر مستقلی که دارای رابطه معنادار با متغیر وابسته پژوهش (وابستگی افراطی به تلفن همراه) بودهاند، پنج متغیر، یعنی محدودیت ارتباطات اجتماعی، انگیزه های کاربری، سابقه کاربری، مقطع تحصیلی و سن دارای تاثیر مستقیم بر متغیر وابسته بوده اند. ضریب همبستگی چند متغیره (R) در گام پنجم 826/0 است. ضریب تعیین (2R) به دستآمده در گام پنجم نیز نشان میدهد که پنج متغیر وارد شده به معادله در مجموع میتوانند حدود 683/0 (68 درصد) از واریانس وابستگی افراطی به تلفن همراه را پیشبینی یا تبیین کنند.
خلاصه ماشینی:
"به طور کلی، پژوهش های انجام شـده ، نشـانه هـای خاصی در مورد زیان های بهداشتی تلفن همراه نیافته اند، با این حال ، پژوهشگران ، در مورد استفادة مشروط از آن توصیه هایی را مطرح کرده اند، از جمله : استفاده از گوشـیهـایی کـه امواج کمتری پراکنده میکنند، استفاده از هدسـت ١ و اسـپیکر٢ بـرای دور شـدن از امـواج موبایل ، مکالمۀ بیش تر و ارسال و دریافت کمتر پیام کوتاه ، زیرا در ارسـال و دریافـت پیـام کوتاه ، نسبت به مکالمه ، امواج بیشتری پراکنده میشود، دور نگـه داشـتن تلفـن همـراه از خود، استفادة محدودتر از تلفن همراه برای کودکـان و نوجوانـان بـه علـت آسـیب پـذیری بیش تـر آن هـا در برابـر امـواج نسـبت بـه بزرگسـالان (ارینـی، ٢٠٠٣: ٦-١؛ ٢: ١٣٩٢/٣/٥ ,www.
آزمون رابطۀ بین سابقۀ استفاده از تلفن همراه و میزان و کاربردهای تلفن همراه نتیجۀ آزمون نشان میدهد که همبستگی معناداری بین سابقۀ استفاده از تلفـن همـراه و میزان تمایل به کاربری عام و جانبی تلفن همراه وجود دارد: دانش آموزان با سابقۀ کـاربری بیشــتر غالبــا تمایــل دارنــد کــه از امکانــات عمــومی تلفــن همــراه اســتفاده کننــد و دانش آموزان با سابقۀ کاربری کمتر تمایل بیش تری دارند تا از امکانات جـانبی آن اسـتفاده کنند (در این آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای کاربری عـام ٠/١٤٤ و بـرای کـاربری جانبی ٠/١٨٧- و سطح معنـاداری همبسـتگی آن هـا، بـه ترتیـب ، ٠/٠١٢ و ٠/٠٠٠ بـوده است )."