چکیده:
این پژوهش، با عنوان بررسی عوامل موثر بر افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستان، در شهرستان اراک انجام شده است. جامعه آماری آن، کل دانش آموزان مردودی پایه اول مدارس متوسطه ناحیه 2 اراک است. با توجه به تعداد دانشآموزان در سال تحصیلی 88-1387 (907 نفر)، حجم نمونه مقتضی بر اساس فرمول کوکران، 244 نفر محاسبه شده است. روش تحقیق، پیمایشی و شیوه نمونه گیری، احتمالی و از نوع نمونه گیری تصادفی ساده است. کاوش در منابع و جامعه آماری پژوهش، بر اساس پرسشنامه طراحیشده، به نتایجی منجر شدکه در قالب آنها میتوان به موارد ذیل اشاره کرد: کارآمدی معلمین، دارای بیشترین اثر غیر مستقیم و دومین عامل اثرگذار بر تحصیل، در کل است. توجهات خانوادگی و میزان مطالعه کتاب، روزنامه و مجله از سوی خانواده، روابط صمیمانه خانوادگی را رقم میزند که در نهایت موجب انگیزه تحصیلی در دانش آموزان میشود. ویژگیهای فردی و شخصیتی دانش آموزان نیز، عاملی موثر در رشد تحصیلی یا افت تحصیلی، قلمداد شده است، بهطوریکه اتخاذ روش صحیح مطالعه، موجب اعتمادبهنفس دانش آموز، سپس هدفمندی در تحصیل و در نهایت، انگیزه تحصیلی می شود. از سوی دیگر، هدفمندی در تحصیل و اتخاذ روش صحیح مطالعه به صورت مستقیم نیز، بر انگیزه تحصیلی موثرند. با افزایش انگیزه تحصیلی، میزان معدل کل نیز افزایش مییابد و در نتیجه افت تحصیلی، کاهش پیدا میکند.
خلاصه ماشینی:
"از سوی دیگـر ایـن متغیـر هـم برحسـب تحصـیلات پـدر (٠٠٠٥=Sig. F) و هم برحسب تحصیلات مادر (٠٠٠٠=Sig. F) متفاوت است و افراد دارای تحصیلات بالاتر نگرش مثبت تری نسبت به آیندة تحصیلی فرزندانشـان دارنـد و همچنـین بیشتر به مطالعۀ روزنامه ، مجله و کتاب روی میآورنـد؛ هماننـد رابطـۀ توجـه خـانوادگی و درآمد، که هرچه بر درآمد خانوادگی افزوده میشود، میزان روی آوردن به مطالعـۀ کتـاب ، روزنامه و مجلات متعدد از سـوی خـانواده بیشـتر مـیشـود (٠٢١٩=r و ٠٠٠٢=p) و در نهایت اینکه اگرچه روی آوردن خانواده ها به مطالعـه ، برحسـب اسـتعمال سـیگار متفـاوت نیست (٠١٢٩=Sig. t)، لیکن برحسب استعمال مواد مخدر و داروهای روان گردان متفـاوت اسـت (٠٠١٠=Sig. t) و خـانواده هـایی کـه چنـان مـوادی را مصـرف نمـیکننـد، میـزان خوش بینی بالاتری به آیندة تحصیلی فرزندان خود دارند و بیشتر به مطالعۀ منـابع متعـدد روی میآورند که آن بر اساس مدل ١ از یک سو موجب افزایش روابط صمیمی در خـانواده و سپس هدفمندی در تحصیل و در نهایت انگیزة تحصیلی میشود و از سوی دیگـر، اتخـاذ روش های صحیح مطالعه (ایجاد مکان مناسب و بیسر و صدا و زمان مناسب برای مطالعـه ، جمع کردن حواس در حین مطالعه ، طبقه بندی و خلاصه کردن کتب ، فهم مطالب ، استفاده از سیدیهای آموزشی و کمک گرفتن از مشاوران مدرسه یا خانواده و..."