چکیده:
تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر ارتقای فرهنگ کتابخوانی در میان دانش آموزان پسر مقطع متوسطه در منطقه 5 شهر تهران اجرا شده است. روش تحقیق در مطالعه حاضر، توصیفی- پیمایشی است و جامعه آماری شامل همه دانش آموزان پسر دوره متوسطه اول و دوم منطقه 5 تهران بود. نمونهها به روش خوشهای چند مرحلهای استخراج شدند و گردآوری دادهها با تکمیل پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفت. روایی پرسشنامه را متخصصان تایید کردند و پایایی ابزار نیز با روش آلفای کرونباخ سنجیده شد که دارای پایایی مناسب (819/0) بود. برای تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده، از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، میانه، مد و ...) و استنباطی (کلموگروف اسمیرنوف، آزمون تی تک نمونه ای، آزمون فریدمن) بهره گیری شد. نتایج حاصله از بررسی فرضیه های پژوهش به طور خلاصه عبارت اند از اینکه چهار عامل فضای آموزشی، خانواده، معلم و ارزشهای اجتماعی بر ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان دانش آموزان اثر گذارند. در این میان، با توجه به نتایج حاصله از آزمون فریدمن، ارزشهای اجتماعی دارای رتبه اول و مولفه های معلم، خانواده و فضای آموزشی به ترتیب دارای اولویتهای بعدی در ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان دانش آموزان پسر مقطع متوسطه در منطقه 5 شهر تهران تشخیص داده شدند.
خلاصه ماشینی:
"در این میان ، با توجه به نتایج حاصله از آزمون فریدمن ، ارزشهای اجتماعی دارای رتبۀ اول و مؤلفه های معلم ، خانواده و فضای آموزشی به ترتیب دارای اولویتهای بعدی در ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان دانش آموزان پسر مقطع متوسطه در منطقۀ ٥ شهر تهران تشخیص داده شدند.
در نتیجه چون مقدار سطح معناداری (ارزش یا مقدار p) کمتر از ٠/٠٥ است ، لذا تفاوت مشاهده شده از نظر آماری در سطح اطمینان ٩٥ درصد معنادار است ؛ بنابراین با اطمینان ٩٥% میتوان گفت از دیدگاه پاسخگویان فضای آموزشی بر ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان دانش آموزان پسر مقطع متوسطه منطقه ٥ شهر تهران مؤثر است جدول شماره ٤.
با توجه به نتایج حاصل از فرضیه های تحقیق ٤ شاخص " فضای آموزشی " ،" خانواده "،" معلم " و " ارزشهای اجتماعی " از عوامل مؤثر بر ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان دانش آموزان پسر مقطع متوسطه منطقه ٥ شهر تهران هستند.
آزمون فریدمن آماره کای دو درجه آزادی سطح معناداری 47/851 3 0/000 با توجه به جدول ٩ مشاهده می شود، مؤلفه " ارزشهای اجتماعی " به عنوان مهم ترین عامل مؤثر بر ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان دانش آموزان پسر مقطع متوسطه منطقه ٥ شهر تهران شناخته شده و شاخص " فضای آموزشی " دارای رتبه آخر است .
تحلیل یافته های پژوهش نشان داد از دیدگاه پاسخگویان فضای آموزشی (میانگین ١٨/١٦) عاملی مهم در ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان دانش آموزان پسر مقطع متوسطه منطقه ٥ شهر تهران است ."