چکیده:
این پژوهش با هدف اصلی مقایسه میزان اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر بخشش و امید بر اضطراب عمومی دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران انجام پذیرفته است.جامعه آماری در پژوهش حاضر97685 نفر بود که از بین آنها 400دانشآموز به طور تصادفی انتخاب شدند.بدین منظور، آزمون اضطراب اسپیلبرگر بر روی این 400دانشآموز به صورت پیشآزمون دریافت شد. از این میان، 30 دانشآموز که بیشترین نمره درآزمون اضطراب را دارا بودند انتخاب و به 3 گروه بخشش و امید و کنترل تقسیم شدند. سپس گروه آزمایش طی10 جلسه 2 ساعته مشاوره گروهی با تاکید بر بخشش به گروه بخشش و مشاوره گروهی با تاکید بر امید به گروه امید ارائه شد. بعداز اتمام دوره آموزش، در پایان، آزمون اضطراب اسپیلبرگر مجددا به عنوان پسآزمون اجرا شد. این پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری بود. جهت تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون تحلیل واریانس و آزمون لون و آزمون تی برای مرحله پیگیری) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مشاوره گروهی مبتنی بر بخشش و امید بر کاهش اضطراب عمومی موثر بودهاند. بین دو گروه بخشش و امید تفاوت معناداری به دست نیامد. یافتههای پیگیری نشان میدهد که میزان اثربخشی گروه امید در مقایسه با گروه بخشش در جهت کاهش اضطراب پس از گذشت زمان بیشتر بوده است.
خلاصه ماشینی:
"تحقیقات نشان میدهد که از یک سو دانش آموزان دورة متوسطه دوره ای پر از استرس و اضطراب را سپری میکنند و از طرف دیگر امید و بخشش میتواند تأثیری بسیار زیاد بر روی سلامتی ذهنی و آرامش فردی آنها داشته باشد که در این زمینه کار پژوهش علمی قابل ملاحظه ای انجام نگرفته است .
لذا میتوان عنوان کرد که مشاوره گروهی مبتنی بر بخشش بر دانش آموزان دختر در گروه آزمایش به لحاظ کاهش اضطراب پنهان اثرگذار بوده و توانسته است اضطراب پنهان را در این گروه کاهش دهد؛ به گونه ای که به نسبت گروه کنترل که این آموزش را ندیده اند، در وضعیت بهتری قرار دارند؛ در نتیجه فرضیه پژوهش پذیرفته میشود.
لذا میتوان عنوان کرد که مشاوره گروهی مبتنی بر امید بر دانش آموزان دختر در گروه آزمایش به لحاظ کاهش اضطراب آشکار اثرگذار بوده و توانسته است ، اضطراب آشکار را در این گروه کاهش دهد؛ به گونه ای که به نسبت گروه کنترل که این آموزش را ندیده اند در وضعیت بهتری قرار دارند، در نتیجه فرضیه پژوهش پذیرفته میشود.
لذا میتوان عنوان کرد که مشاوره گروهی مبتنی بر امید بر دانش آموزان دختر در گروه آزمایش به لحاظ کاهش اضطراب پنهان اثرگذار بوده و توانسته است اضطراب پنهان را در این گروه کاهش دهد، به گونه ای که به نسبت گروه کنترل که این آموزش را ندیده اند در وضعیت بهتری قرار دارند، در نتیجه فرضیه پژوهش پذیرفته میشود."