Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی ارتباط میان فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و مدیریت دانش معلمان مدارس

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (15 صفحه - از 51 تا 65)

کلیدواژه ها :

فناوری ،اطلاعات ،ارتباطات ،مدیریت دانش

کلید واژه های ماشینی : فناوری اطلاعات و ارتباطات ، میان فناوری اطلاعات و ارتباطات ، بررسی ارتباط میان فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ، ضریب همبستگی میان فناوری اطلاعات ، فناوری اطلاعات و ارتباط ، مدیریت دانش معلمان ، روش یاددهی ، پرسشنامه ، کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات

هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط میان فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) با مدیریت دانش معلمان بود. برای این منظور 200 نفر از معلمان شهرستانهای کرمانشاه وکنگاور به­ صورت تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند و با پرسشنامه­ های فناوری اطلاعات و ارتباطات (آکبولوت و همکاران، 2007) و پرسشنامه مدیریت دانش (باقر سلیمی- مشیری، 1389) مورد آزمون قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ­ها و تعیین نوع رابطه میان متغیرهای مورد بررسی پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و پیش بینی میان آنها از رگرسیون چندمتغیری گام به گام استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داده است: الف) ضریب همبستگی میان فناوری اطلاعات و ارتباطات و مولفه ­های آن با مدیریت دانش، مستقیم و مثبت بوده و متغیر مستقل و مولفه ­های آن با متغیر وابسته رابطه معنادار داشته است؛ یعنی با افزایش یک متغیر بر میزان متغیر دیگر افزوده شده است. ب) از مولفه ­های فناوری اطلاعات و ارتباطات تنها سه متغیر روش یاددهی- یادگیری، زیرساختها و توسعه حرفه­ای به عنوان پیش بینی کننده ­های معنادار در پژوهش بوده­ اند و از روی مقادیر آنها می­توان مقدار نقشی را که به میزان مدیریت دانش دارند پیش بینی کرد. دیگر متغیرهای مستقل، توانایی پیش­بینی مدیریت دانش را نداشته ­اند. بی شک بهره ­گیری از آخرین تغییرات فناوری روز دنیا در مدارس سهمی بسزا در همسو شدن خانواده ­ها با این تغییرات داشته است که این امر به بهبود وضعیت یادگیری در دانش‌آموزان خواهد انجامید.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.