چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط میان فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) با مدیریت دانش معلمان بود. برای این منظور 200 نفر از معلمان شهرستانهای کرمانشاه وکنگاور به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند و با پرسشنامه های فناوری اطلاعات و ارتباطات (آکبولوت و همکاران، 2007) و پرسشنامه مدیریت دانش (باقر سلیمی- مشیری، 1389) مورد آزمون قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها و تعیین نوع رابطه میان متغیرهای مورد بررسی پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و پیش بینی میان آنها از رگرسیون چندمتغیری گام به گام استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داده است: الف) ضریب همبستگی میان فناوری اطلاعات و ارتباطات و مولفه های آن با مدیریت دانش، مستقیم و مثبت بوده و متغیر مستقل و مولفه های آن با متغیر وابسته رابطه معنادار داشته است؛ یعنی با افزایش یک متغیر بر میزان متغیر دیگر افزوده شده است. ب) از مولفه های فناوری اطلاعات و ارتباطات تنها سه متغیر روش یاددهی- یادگیری، زیرساختها و توسعه حرفهای به عنوان پیش بینی کننده های معنادار در پژوهش بوده اند و از روی مقادیر آنها میتوان مقدار نقشی را که به میزان مدیریت دانش دارند پیش بینی کرد. دیگر متغیرهای مستقل، توانایی پیشبینی مدیریت دانش را نداشته اند. بی شک بهره گیری از آخرین تغییرات فناوری روز دنیا در مدارس سهمی بسزا در همسو شدن خانواده ها با این تغییرات داشته است که این امر به بهبود وضعیت یادگیری در دانشآموزان خواهد انجامید.
خلاصه ماشینی:
از سویی نیز قابلیت دسترسی بیشتر، ارائه نرم افزارهای پیشرفته تر وکاهش هزینه ها و استقرار تجهیزات رایانه نقش پشتیبان فناوری اطلاعات را برای مدیریت دانش بیش از پیش ایفا خواهد نمود و پیشرفتهای قابل توجهی در رفتار هوشمندانه و مبتنی بر دانش سازمانها و افراد آنها به وجود خواهد آورد (نجفقلی نژاد و صادق زاده ، ١٣٨٩).
در این مدل فن آوری اطلاعات و ارتباطات با شش مؤلفه فرعی آن به عنوان متغیرهای مستقل و مدیریت دانش به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است (شکل شماره ١).
روش یاددهی- یادگیری منظور این است که معلمان و دانش آموزان به اندازه کافی در طول کلاس درس از نرم افزارهای رایانه ای استفاده میکنند تا فرآیند یاددهی -یادگیری با سهولت و سرعت انجام گیرد (آکبولوت و همکاران ، ٢٠٠٧، به نقل از خلخالی، ١٣٩١).
توسعه حرفه ای منظور این است که معلمان الگوهای خوبی برای کاربرد مؤثر رایانه در فرآیند یاددهی- یادگیری دارند و مواد درسی را صرفا بر مبنای کاربرد تخته سیاه و وایت برد طراحی نمی کنند (آکبولوت و همکاران ، ٢٠٠٧، به نقل از خلخالی، ١٣٩١).
اعتبار و پایایی این پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ به میزان ٠/٨٨٨ محاسبه شده است و اعتبار مؤلفه های فناوری اطلاعات و ارتباطات به ترتیب : سهولت کاربرد ٠/٨١٠، روش یاددهی - یادگیری ٠/٨٥٥، زیرساختها ٠/٨٢٤، توسعه حرفه ای ٠/٧٠٩، دسترسی ٠/٨١٩، فاوا در زمینه برنامه درسی ٠/٧٣٤ است .
بر اساس یافته های این پژوهش سه متغیر روش یاددهی- یادگیری، زیرساختها و توسعه حرفه ای فناوری اطلاعات و ارتباطات توان پیش بینی مدیریت دانش را دارند.