چکیده:
دیرخوابی یکی از موضوعاتی است که اخیراً در خوابگاههای دانشجویی، مسألهای مشهود است که تأثیرات نامطلوبی بر دانشجویان میتواند داشته باشد، به همین دلیل، برای فهم عوامل زمینهساز آن، تلاش شده است از روش نظریۀ زمینهای استفاده شود. روش پژوهش، کیفی است و بر اساس روش نمونهگیری هدفمند و نیز معیار اشباع نظری، 10 نفر از دانشجویان با ویژگی دیرخوابی انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از تکنیک مصاحبۀ عمیق و برای توصیف اطلاعات دموگرافیکی افراد مورد مطالعه، از آمارهای توصیفی استفاده شده است. مفاهیم و مقولات بهدستآمده از مصاحبهها نشان داد شبکههای اجتماعی مجازی، وابستگی ارتباطی- عاطفی، عوامل خانوادگی، فشار هنجاری گروه دوستی، بیتفاوتی اجتماعی و احساس گمنامی از عوامل زمینهساز اختلال دیرخوابی دانشجویان مورد مطالعه به شمار میآید، بهگونهای که در مقولۀ شبکههای اجتماعی مجازی: برقرای ارتباط شبکههای مجازی، چتکردن تا نزدیکی صبح، سرککشیدن در زندگی دیگران در فضای مجازی، در مقولۀ وابستگی ارتباطی– عاطفی: وجود اشخاص مهم در زندگی، تلقیکردن فضای مجازی بهصورت عامل تخلیۀ روانی، افزایش انگیزه و امید هنگام ارتباط مجازی، احساس تنهایی، احساس سرخوردگی هنگام قطع اینترنت، در مقولۀ عوامل خانوادگی: دلتنگی و دوری از خانواده، وجود مشکلات خانوادگی و نبود کنترل پدر و مادر و حس آزادی، در مقولۀ فشار هنجاری گروه دوستی: وجود دوستان ناباب، رقابت با دوستان برای یافتن سوژۀ مجازی، در مقولۀ بیتفاوتی اجتماعی: مهمنبودن هماتاقیها، رعایتنکردن اصول هماتاقی و در مقولۀ احساس گمنامی: چت با اشخاص ناآشنا، راحتبودن برقراری ارتباط تأثیرگذار بوده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد مقولۀ هستهای این پژوهش، ولع ارتباط مجازی است که موارد منتهی به آن در قالب یک مدل پاردایمی شامل شرایط علّی، شرایط زمینهساز، پیامدها، راهکارها و استراتژی کنش ارائه شده است.
Introduction: All living things need rest to continue the activity that one way to achieve it، is sleeping. So sleep is considered as one of the basic human needs and a factor to reduce the anxiety and stress of everyday life. People who do not sleep enough or sleep late، they are likely to experience irregularities in the daily lives. Students also are no exception; they may also experience this problem. In other words، late sleep is one of the issues that have been seen in student dormitories that can have undesirable effects on students; so، to understand the underlying factors، it is tried to use the grounded theory method.
Material & Methods: The research method is qualitative and based on purposive sampling and theoretical saturation criterion، 10 students were selected by late sleep features. In-depth interview technique was used to collect the data and to describe the demographic data، descriptive statistics were used. It should be reminded that issued associated with the sample، interview location، number of hours devoted to interviews، the saturation principle is observed in every respect. Moreover، the findings have also validated based on the triangulation rule.
Discussion of Results and Conclusions: Based on the interview results، the main most reason was being voracious to virtual communication. In this regard، we can say that computers are connected to each other around the world via high-speed communication lines. Behind the monitors of these computers، the Internet users in social networks communicate with each other with different racial، ethnic and gender groups. Students benefit from this free modern communication technology via living in dormitories. The students، due to being away from family and exposure to different people، may encounter problems that they may see the cyberspace as a solution to fix the problem. In this space، people can freely express their opinions، emotions and feelings.
Another aspect of Internet is having no identity there. It means that in the virtual space، people have the opportunity to play a role and do not be afraid because many of the people، who met through the virtual space، may never see each other in the real world. Due to specific features such as anonymity، accessibility، diversity and providing an opportunity to be away from the realities of life (separation from family and problems in dormitory)، it is attractive to students and it causes the voracious on virtual connection. People are heavily dependent on the virtual space and use too much of it so that they spend all night in the virtual network and finally sleep late. It leads to weak performance of students and emotional separation from the others so that they prefer their virtual friends to the real world friends.
Based on the inferred grounded theory، items such as sleepiness in class، low productivity and average، lack of communication with the real-world friends، social deviation، negative views on marriage and commitment، isolation are considered as consequences of voracious to virtual communication. These academic actors of the interview used strategies such as blaming the nostalgic atmosphere of the dormitory، abuse of dormitory facilities and justification by the comparison with friends. Based on the study results، the following suggestions can be obtained:
- Controlling the use of the Internet by the university authorities in order to limit the social network for students as members of social networks.
- Informing the students through the consultants and offering the free consultations
- more attention of the parents to their children through trustable emotional relationship and visiting their children in the dormitory.
- holding the religious ceremonies to highlight the role of religion and to reduce the dependence of students on the virtual space.
- holing the training courses focused on the use of technology to reduce the harms caused by the virtual network.
- Strengthening the foundations of the Islamic lifestyle of students in order to reduce their loneliness
خلاصه ماشینی:
"نتایج پژوهش آقاجانلو و همکاران در مقالهای با عنوان «کیفیت خواب دانشجویان در دورۀ برگزاری امتحانات در دانشگاه علوم پزشکی زنجان» در سال 1390 نشان داد بیشتر دانشجویان، کیفیت خواب نامطلوب داشتند که این مسأله با کارایی آنها در امتحانات در ارتباط است (آقاجانلو و همکاران، 1390: 237-230).
بهطور کلی وجه مشترک مطالعات فوق این است که غالبا با روش کمی، تکنیک پیمایش و بهطور مقطعی، خواب را مطالعه کردهاند؛ اما مزیت این پژوهش این است که به روش کیفی بهصورت همهجانبه، بسترها و فرایندها را کند و کاو میکند که میتواند تکمیلکنندۀ پژوهشهای پیشین باشد؛ بنابراین در این پژوهش سعی شده است با استفاده از نظریۀ زمینهای، عوامل زمینهساز دیرخوابی دانشجویان دختر ساکن خوابگاه دانشگاه تبریز مطالعه شود.
دی فلور[18] و بال روکیچ[19] در الگوی خویش دربارۀ وابستگی بر رسانهها معتقدند شرط مهم برای بروز تأثیرات ناشی از رسانهها، میزان وابستگی به بعضی رسانههای ارتباطی است، زمانی که فرد برای بهدستآوردن اطلاعات و برقراری ارتباط به این رسانهها ازجمله اینترنت وابسته میشود، تأثیرات منفی ناشی از آن بروز میکند که میتواند بر زندگی فرد اثر بگذارد (کفاشی، 61:1388)؛ بنابراین فرد در خوابگاه برای رفع دلتنگی و پرکردن تنهایی خود به فضای مجازی مراجعه میکند و با ارتباط با اشخاص مجازی حس آرامش و خالیشدن کاذب به دست میآورد و درنتیجه به این فضا وابسته میشود."