چکیده:
ﻫﺪف از این ﭘﮋوﻫﺶ، ﺑﺮرﺳﻲ تاثیر رهبری اخلاقی بر سازمان یادگیرنده در مدارس متوسّطة شهرستان شیروان است. این پژوهش از نوع پژوهشهای توصیفی- همبستگی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعة آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ، تمام معلّمان مدارس متوسّطة شهرستان شیروان در سال ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ 93-94 هستند. ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ، ﺗﻌﺪاد 175 ﻧﻔﺮ با استفاده از فرمول کوکران است که ﺑا روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﻴﺮی تصادفی ساده اﻧﺘﺨﺎب شدهاند. سپس همان افراد پرسشنامههای رهبری اخلاقی دیهاق و دنهاردگ و سازمان یادگیرنده مارسیک و واتکینز را تمکیل کردهاند. پایایی و روایی ابزار با ضریب آلفای کرونباخ (85/0=α سازمان یادگیرنده و 91/0=α رهبری اخلاقی) و تحلیل عاملی تاییدی انجام شده است. دادهﻫﺎی بهدستآمده با آزمون رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شده است. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻧﺸﺎن میدهند که رهبری اخلاقی و مولّفههای آن بر سازمان یادگیرنده تاثیر مستقیم دارند. از بین ابعاد رهبری اخلاقی، ابعاد تسهیم قدرت و وضوح نقش، سهم معناداری در پیشبینی سازمان یادگیرنده دارند (05/0≥P).
خلاصه ماشینی:
"Mollaei, MSc. Educational Administration, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran Abstract The purpose of this paper was to investigate the effects of ethical leadership on development of learning organization in all high schools in Shirvan town.
- Yukl - Tutar - Khuntia & Suar - Solomon - Guillen & Gonzalez - Zhu - Abu Khadra & Rawabdeh - Senge - Nafukho - Fauske & Raybould از یک دیدگاه دیگر، سازمان یادگیرنده، سازمانی است که به صورت گروهی یاد میگیرد و دائما در حال جمعآوری، مدیریت و استفادۀ بهتر از دانش برای موفقیت سازمانی است (آرمبوری 1 و همکاران، 2006).
بهروزی و همکاران (1388) در پژوهشی با هدف بررسی عاملهای مؤثر بر تمایل اعضای سازمانهای فرهنگی ـ آموزشی برای تبدیلشدن به سازمان یادگیرنده نشان دادهاند که بین میزان تمایل کارکنان برای تبدیل به این نوع سازمان و عواملی چون داشتن رهبران آگاه در سازمان، ساختار پویا، تشویق به خلاقیت و نوآوری، بینش مشترک، کار گروهی و تعاون، واگذاری اختیار و ارتباط مستمر با محیط پیرامون، رابطۀ معنادار وجود دارد.
- Aramburu - Garvin - Marquardt - Johnston & Caldwell - Crawford سینا و مزینی (1390) پژوهشی را با هدف بررسی میزان تحقق ابعاد سازمان یادگیرنده از دیدگاه مدیران مدارس مقطع متوسطه انجام دادهاند.
نتایج - Chooppawa - Kanokorn تحلیل رگرسیون نیز بیانگر آن است که مؤلفههای تحریک ذهنی، نفوذ آرمانی و ملاحظات انفرادی از بین ابعاد رهبری تحولی در مدارس هیأت امنایی و ویژگی تحریک ذهنی در مدارس عادی، بیشترین تأثیر را در پیشبینی سازمان یادگیرنده دارند."