چکیده:
در سالهای اخیر، بسیاری از افراد در صنایع مختلف از راهبرد فرانچایزی بهمنظور توسعه و راهاندازی کسبوکار استفاده کردهاند. با توجه به کمبود اتخاذ دیدگاه فرانچایزی و نیز اهمیت قابلیتهای منتسب به آنها در ارائة عملکرد مطلوب، این تحقیق تأثیر قابلیت جذب، سرمایة اجتماعی و نیز قابلیت مدیریتی را بر عملکرد واحدها بررسی کرده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از منظر روش گردآوری دادهها توصیفی- همبستگی است که دادههای آن بهصورت تصادفی از 122 فرانچایزی فعال در حوزة فستفود در ایران گردآوری شدهاند. دادههای تحقیق با استفاده از مدل معادلات ساختاری و با بهرهگیری از نرمافزار AMOS 22 تجزیه و تحلیل شده است. نتایج نشان میدهد ظرفیت جذب، سرمایة اجتماعی و نیز قابلیتهای مدیریتی تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد فرانچایزیها داشته است. همچنین، رقابتپذیری محیطی موجب تقویت تأثیر ظرفیت جذب و قابلیتهای مدیریتی بر عملکرد فرانچایزیها میشود.
During the last years، franchising strategy has been considered for developing and running a business in a variety of industries. Give the lack of franchisee perspective، and the importance of franchisee’s capabilities in demonstrating the better performance، this study examines the role of absorptive capacity، social capital and managerial capabilities in franchisees’ performance. By taking a quantitative approach، this study collected the data from 122 franchisees in fast-food industry in Iran. Structural equation modeling (Aarstad et al.)، based on AMOS 22 software is used to analysis the data in the study. The result of the study shows absorptive capacity، social capital، and managerial capability significantly affects the franchisee’s performance. Moreover، environmental competitiveness moderates the relationship between absorptive capacity، managerial capabilities، and performance in franchised outlets.
خلاصه ماشینی:
Absorptive capacity جذب ، سرمایۀ اجتماعی و قابلیت مدیریتی بر عملکرد کسب وکارهای فرانچایزی است .
در ادبیات مدیریت راهبردی تلاش شده است گوناگونی عملکرد در کسب وکارهای مختلف براساس مجموعۀ منابع و قابلیت های سازمانی تشریح شود (& Rouse ١٩٩٩ ,Daellenbach).
در سیستم های فرانچایز به عنوان یک رابطۀ بین بنگاهی، ارائۀ عملکرد مطلوب زمانی میسر است که یک فرانچایزی بتواند به درستی دانش و منابع ارائه شده از سوی فرانچایزور را در خدمت بگیرد و از آن به صورت بهینه استفاده کند( ١٩٩٦ ,Kale Dyer ; ٢٠٠٢ ,.
قابلیت جذب به عنوان یکی از قابلیت های اساسی در تئوری مبتنیبر منابع از جمله عواملی است که موجب عملکرد متفاوت در کسب وکارها میشود (٢٠٠٢ ,George &Zahra ).
از آنجاکه فرانچایزی ها در نقاط مختلف جغرافیایی فعالیت دارند ,Eroglu &Kaufmann ) (١٩٩٩، آن ها باید دانش و اطلاعات مختلف را در زمینۀ کسب وکار، مشتریان و ارائۀ خدمات به آن ها از محیط کسب وکار و نیز در شکل دوره های آموزشی کسب کنند تا این آموزش ها را در واحدهای خود به کار ببرند (٢٠١٤ ,.
درواقع ، قابلیت های مدیریتی در یک فرانچایزی بر راهبردها، کارایی و اثربخشی آن ها تأثیر میگذارد و از این طریق موجب بهبود عملکرد میشود (٢٠٠٩ ,Jang &Hsu ).
براساس ادبیات تحقیق ، سرمایۀ اجتماعی در این مطالعه براساس گره های ضعیف و قوی بین فرانچایزی و مشتریان ، دوستان ، آشنایان و شرکای آن ها سنجیده شده است (٢٠١٠ ,Presutti &Pirolo ).