Skip to main content
فهرست مقالات

شناسایی مختصات تفکر راهبردی کارآفرینانه

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (20 صفحه - از 633 تا 652)

کلیدواژه ها :

کارآفرینی ،تفکر راهبردی ،کارآفرینی راهبردی

strategic thinking ،Strategic Entrepreneurship ،Entrepreneurship

کلید واژه های ماشینی : شناسایی مختصات تفکر راهبردی کارآفرینانه ، کارآفرینی ، تفکر راهبردی کارآفرینانه ، ویژگیهای تفکر راهبردی کارآفرینانه شناسایی ، شناسایی ، مفهوم تفکر راهبردی کارآفرینانه ، به‌منزلة مختصات تفکر راهبردی کارآفرینانه ، مختصات تفکر راهبردی کارآفرینانه شناسایی ، ویژگی‌های تفکر راهبردی کارآفرینانه شناسایی ، مختصات تفکر راهبردی کارآفرینانه تایید

با توجه به اهمیت کارآفرینی و تفکر راهبردی (استراتژیک) برای موفقیت کسب‌وکارها و سازمان‌ها در دنیای پررقابت امروز، در پژوهش حاضر مختصات و ویژگی‌های تفکر راهبردی کارآفرینانه شناسایی می‌شود. تفکر راهبردی راهی برای حل مسائل راهبردی است که طی آن، رویکرد عقلایی و همگرا با فرایندهای تفکر خلاق و واگرا ترکیب می‌شوند. پژوهش پیش رو بر این پیش‌فرض استوار است که مفهوم تفکر راهبردی می‌تواند در کنار مفاهیمی همچون کارآفرینی و کارآفرینی راهبردی قرار گیرد و مفهوم جدیدی را به‌وجود آورد که موجب بهبود عملکرد و خلق ثروت و رشد در بنگاه‌ها می‌شود. پژوهش حاضر یک تحقیق کیفی با رویکرد استقرایی و روش تحلیل مضمون (تم) با هدف توسعه‌ای است. فرایند پژوهش با برگزاری مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با یازده نفر از خبرگان حوزة تفکر راهبردی و کارآفرینی انجام گرفته است که به روش گلوله برفی انتخاب شدند. با توجه به تجزیه و تحلیل مضمون پاسخ‌های ارائه‌شده و براساس اولویت‌بندی خبرگان، هفت مقولة اصلی به‌منزلة مختصات تفکر راهبردی کارآفرینانه تایید شد که عبارت‌اند از: ابتکار عمل، غایتمندی، کیاست، شجاعت جسورانه، پویایی، پاک‌نظری، بهره‌گیری از معرفت تجربی.

According to the importance of entrepreneurship and strategic thinking for firms and organizations in order to succeed in this highly competitive world، the present study aims at identifying the peculiarities and characteristics of Entrepreneurial Strategic Thinking (EST). Strategic thinking is a way of solving strategic problems through which rational and convergent approaches are combined with creative thinking and divergent ones. This study is based on the presumption that the concept of strategic thinking could stand along the concepts of entrepreneurship and strategic entrepreneurship and create a new concept which would lead to performance improvement، growth and wealth creation. This study is a qualitative research with a inductive approach which used thematic analysis with developmental purposes. The research population includes strategic thinking and entrepreneurship experts. By use of the snowball technique، 11 experts have been chosen as the research sample. By coding process and accordingly with experts prioritizing، 7 categories were identified as peculiarities of EST including: Initiative، Teleology، Perspicacity، Boldly Bravery، Mobility، Clear-eyed and Utilizing of empirical knowledge.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.