چکیده:
چکیدهآگاهی از درک و نگرش دانشآموزان دختر نسبت به درس تربیت بدنی و ورزش مدرسه بهترین راه تشخیص رفتار مشارکتی آنها در فعالیتهای حرکتی است و سهم عمدهای در توسعة سبک زندگی فعال زنان آینده جامعه دارد. از اینرو هدف پژوهش حاضر، بررسی ادراک دانشآموزان دختر از درس تربیتبدنی و ورزش بود. جامعة آماری پژوهش را کلیة دانشآموزان دختر مقطع راهنمایی تحصیلی شهر رشت (12472نفر) تشکیل میدادند که با احتمال افت آزمودنیها، 435 نفر به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته آزمون (1388) بود که با تغییر و اصلاح اندکی مورد استفاده قرار گرفت و روایی صوری و محتوایی آن به وسیلة ده نفر از اساتید دانشگاهی و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ تایید شد(75/.=r ). تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای کروسکالوالیس، خیدو و ضریب همبستگی اسپیرمن در سطح معنیداری 05/ 0 > P نشان داد اغلب دانشآموزان (7/ 88درصد) درک مثبتی نسبت به درس تربیتبدنی و ورزش دارند و همچنین بیشتر دانشآموزان (49/ 88 درصد) درک مثبتی از تواناییهای خود در این درس داشتند. ضمنا بین ادراک دانشآموزان پایههای مختلف از درس تربیتبدنی و همچنین درک آنها از میزان تواناییهایشان در این درس، تفاوت معنی داری وجود داشت و دانشآموزان پایه اول در این دو متغیر در رتبه بالاتری قرار داشتند. همچنین دانشآموزان، دروس ریاضی، علوم، زبان انگلیسی و زبان عربی را مهمتر و درس پرورشی را کم اهمیتتر از درس تربیتبدنی میدانستند.
Awareness of the girls' beliefs, attitudes and perceptions toward physical education course and school sport is the best way to diagnose the participation behavior in physical activity and it has a major contribution to the development and progression of physical education and future community women's active lifestyle. Therefore, the purpose of this study was to survey the female students’ perception on physical education classes in junior high school of Rasht. Statistical population were all female students in junior high school of Rasht (n=12472) that 435 people were selected as samples with possible of falling in tests. The instrument was Azmoon (1388) researcher-made questionnaire with a slight modification. Its validity was confirmed by 10 university masters and the reliability was confirmed by using cronbach (r=0.75).The data analyzed by the Kruskalwallis, K2 and spearman correlation coefficient in significant level p≤ 0.05. Results showed that most students (88.7 percent) have positive perception toward physical education lesson. Also, most students (88.49) had a positive perception of their abilities in this class. There was significant difference between student's perception in various grades toward physical education course as well as the ability in this class. Moreover, first grade students in these two variables were ranked higher. Also, findings indicated that Math, Sciences, English and Arabic language were more important than physical education lesson from view point of students, and educational lesson was less important than physical education course.