چکیده:
هدف از تحقیق حاضر تعیین رابطه بین سبک حمایتی- استقلالی مربیان با ترس از شکست و اعتماد به نفس در ورزشکاران نوجوان بود. شرکتکنندگان در این تحقیق، شامل 300 ورزشکار پسر در همه رشته های تیمی و انفرادی که به صورت حرفه ای و در سطح قهرمانی مشغول فعالیت بودند، 6 بطور تصادفی- طبقهای از میان ورزشکاران نوجوان شهر کرمانشاه، انتخاب شدند و پرسشنامههای ادراک رفتارهای حمایتی- استقلالی مربیان در زمینه ورزش (PASSES) هاگر و همکاران (2007) ، ترس از شکست دیوید کونروی (2002) و پرسشنامه اعتمادبهنفس از زیر مقیاس تست اضطراب مسابقه ورزشی شماره 2 (CSAL-2) که توسط مارتنز، ولری و بورتن (1990) را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از نرم افزارspss نسخه 20 استفاده شد. ضریب همبستگی پیرسون یک ارتباط مثبت معنیدار بین سبک حمایتی استقلالی با اعتمادبهنفس و یک ارتباط منفی معنیدار با ترس از شکست نشان داد. تحلیل رگرسیونی قابلیت پیشبینی ترس از شکست و اعتمادبهنفس را از روی سبک حمایتی استقلالی آشکار ساخت. در نتیجه کلی میتوان عنوان کرد که مربیانی که از رفتارهای استقلالی- حمایتی استفاده میکنند، در ایجاد اعتماد به نفس و کاهش ترس از شکست در ورزشکاران نوجوان موفق هستند.
The aim of the present study was to assess associate between Autonomy-Supportive Behaviors with Fear of Failure and Self-confidence in adolescent athletes. Methodology: Participants were Reserch 300 male athletes In all individual and team disciplines who were active professionally in the Championship, which be selected randomly-stratified of adolescent athletes in Kermanshah, and completed perceived autonomy support scale for exercise settings (Hagger et al, 2007), Fear of Failure questionnaire (Conroy, 2002) and Self-confidence questionnaire of the subscale of Competitive State Anxiety Inventory 2 (CSAI-2). Pearson correlation coefficient showed a significant positive correlation between the Autonomy-Supportive Behaviors and Self-confidence, and a significant negative correlation with Fear of Failure. Regression analysis revealed that Fear of Failure and Self-confidence can be predicted from Autonomy-Supportive Behaviors. The overall result is that as educators we behaviors Sideshow used to support the establish self confidence and reduce the fear of failure in adolescent athletes are successful .