چکیده:
هدف اصلی از پژوهش حاضر ارائه مدلی از تاثیر تلاشهای امیخته بازاریابی و ارزش ویژه برند بر پاسخهای هواداران باشگاه پرسپولیس تهران بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر گرداوری دادهها توصیفی- پیمایشی بود. جامعه اماری پژوهش شامل کلیه هوادارن یکی از بازیهای تیم فوتبال پرسپولیس در فصل 95-94 لیگ برتر فوتبال که بلیط تهیه کرده و به ورزشگاه رفتهاند بود، که برحسب تعداد سوالات پرسشنامه (41سوال) تعداد 410 نفر به عنوان نمونه اماری در نظر گرفته شد. با بررسی پیشینه پژوهش، مدل اولیه پژوهش طراحی شده و بر اساس آن پرسشنامهای ساخته شد و روایی ان توسط جمعی از صاحبنظران دانشگاهی و از طریق تکنیک تحلیل عاملی مورد تایید قرار گرفت و پس از تعیین پایایی در اختیار جامعه آماری قرار گرفت. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد و به سوالات پژوهش پاسخ داده شد. نتایج نشان داد که تلاشهای امیخته بازاریابی دارای ضریب اثر 53/ 0 بر ارزش ویژه برند و ضریب اثر 46/ 0 بر پاسخهای هواداران باشگاه پرسپولیس است. همچنین ضریب اثر ارزش ویژه برند بر پاسخهای هواداران 51/ 0 به دست امد. مدل ارائه شده در این پژوهش تاثیر تلاشهای امیخته بازاریابی از طریق ارزش ویژه برند را بر پاسخهای هواداران تایید کرد بنابراین به مدیران باشگاههای ورزشی پیشنهاد میشود که تلاش-های بازاریابی خود را برای بهبود وضعیت عملکرد برند باشگاهشان تنظیم نمایند تا ارتقاء ارزش ویژه برند باشگاه واکنشهای مثبت هواداران را در پی داشته باشد و کسب در امد بیشتر از این طریق حاصل شود.
The aim of current study was designing a model of the effect of marketing mix efforts and brand value on Persepolis fans responses. The study was particular as from aim aspect and it was descriptive- survey as from collecting data aspect. The population of this study included the whole Persepolis fans buying in minimum one ticket of the games and going to the stadium that on the base number of questionnaire items (41 items), 410questionnaires were collected as the sample. With review literature, the primary model was designed then on the base of it, the survey questionnaire was designed and its validity was measured with the number of university sport experts and with EFA method. After determining of reliability, the questionnaire was distributed. Analyzing the data was done with Pearson correlation and SEM. The results was shown marketing mix efforts effects (PC=0.53) on band equity and (PC=0.46) on fan’s response of Persepolis FC. Also brand equity has effect on fan’s response (PC=0.51). The proposed model approved the effect marketing mix efforts on fan’s response with modifying brand equity so the results are suggested to FC managers focus on improvement their FC brand to result high positive fans’ responses and to achieve higher funding