Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی اصطلاحات عامیانۀ تحصیلی دانشجویان اصفهان از نظر ساخت‌واژی و معنایی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم) (26 صفحه - از 1 تا 26)

کلیدواژه ها :

اصطلاحات عامیانۀ تحصیلی ،فرایند‌های واژه‌سازی ،فرایند‌های ساخت اصطلاحات عامیانۀ تحصیلی ،شقاقی ،قواعد معنایی

کلید واژه های ماشینی : اصطلاحات عامیانۀ تحصیلی ، دانشجویان ، اصطلاحات عامیانۀ تحصیلی دانشجویان ، بررسی اصطلاحات عامیانۀ تحصیلی ، ساخت اصطلاحات عامیانۀ تحصیلی ، واژه ، اشتقاق ، زبان ، فرایندهای ساخت اصطلاحات عامیانۀ ، فرایندهای واژه‌سازی

استفاده از عبارات و اصطلاحات ­عامیانۀ ­تحصیلی در بین دانشجویان اصفهانی رواج دارد. در این مقاله این اصطلاحات از دو منظر ساخت­واژی و معنایی بررسی شده ­است. به این منظور با توجه به تقسیم­بندی شقاقی (1386) از انواع فرایند­های واژه­سازی، فرایند­های ساخت­واژی دخیل در ساخت اصطلاحات­ عامیانۀ ­تحصیلی تعیین ­شد. همچنین در بررسی قواعد معنایی در ساخت این اصطلاحات از آنچه اکرامی (1384) به­عنوان عمده­ترین شیوه­های ساختن واژه و اصطلاح معرفی کرده ­است، استفاده ­شد. شرکت­کنندگان این پژوهش  90 دانشجوی اصفهانی بودند و ابزار جمع­آوری اطلاعات ارائۀ پرسش­نامه­ای در دو بخش بود. با بررسی و تحلیل داده­های حاصل از پرسش­نامه در مجموع 160 اصطلاح عامیانۀ تحصیلی که دانشجویان اصفهان استفاده ­کرده­اند، به­دست آمد، سپس داده­های حاصل از نظر ساخت­واژی تحلیل شد که بر اساس آن فرایند­های ساخت این اصطلاحات به ترتیب: ترکیب، واحد­های واژگانی فراتر از واژه، گسترش استعاری، وام­گیری، اشتقاق، ابداع، ترکیب- اشتقاق، کوتاه­سازی و سرواژه­سازی بودند و در این میان فرایند واژه­سازی ترکیب با 6. 31 % بیشترین سهم و فرایند آمیزش با 62. 0% کمترین سهم را به خود اختصاص داده­ است. از آنجا که در زبان فارسی ترکیب و اشتقاق رایج­ترین فرایند­های واژه­سازی هستند، انتظار می­رفت پس از ترکیب، فرایند واژه­سازی اشتقاق بالاترین سهم را در ساخت اصطلاحات عامیانۀ تحصیلی داشته ­باشد، در حالی که این­گونه نیست.

خلاصه ماشینی:

"جدول ٤: واحدهای واژگانی فراتر از واژه مقوله نمونه ها 3 واحدهای اساتید مربوط گوش ملی گیر آورده درسی دروس ساده هلو برو تو گلو 4 کلاس های کم جمعیت زیر ذره بین درس پرجمعیت بهشت پنهان ، راه در رو، همۀ حاضرن 5 روابط دانشجویی دوستانه مخلصات پتاسیم دانشجو مسئول متراژ 6 دانشجو سال اولی هالوی خوش شانس فارغ التحصیل بر باد رفته اساتید دستگاه تفاله گیری، این گروه خشن 7 اساتید رئیس دانشگاه مرد نامرئی، سایۀ عقاب ، یک سر و دو گوش مسئولان دانشگاه بهترین فرد بد امتحان پایان ترم فرار از کولاک، زنگ خطر، جدال با سرنوشت تقلب در امتحان راز بقا واحد گرفتن قانون پایستگی واحد پاس کردن اشک کوسه ، آرزوی بزرگ 8 مقولات دیگر مدرک گرفتن یکبار برای همیشه ، خانۀ امید، بوی خوش زندگی، دوئل مرگ ، خط پایان ، پرندة کوچک خوشبختی مراقب سایۀ عقاب رستوران پایگاه جهنمی کتابخانه خانۀ عنکبوتان محوطۀ چمن حریم مهرورزی در این قسمت نیز نحوة شکل گیری برخی واحدهای واژگانی را که از نظر معنایی قابل توجیه هستند، معرفی میکنیم . مقوله نمونه 1 فعالیت کلاسی دانشجوی پرکار آس (کلاس ) 2 مطالعۀ درسی دانشجوی ضعیف پشمک ، گوسپند، اسب اساتید دروس مشکل یزید 3 واحدهای درسی دروس ساده ژله اساتید دروس ساده دیب دمینی، (استاد) کلنگی، (استاد) مقوایی 5 روابط دوستانه رئیس دانشجویی وابستگی درسی آدامس ، کلیپس ، ساپورت ، لوستر، دستمال سال اولی خز 6 دانشجو متملق زولبیا، شیبابا، چیچک ، لنگ ، کلوچه بیکلاس جفات ، اقدس ، بتول ، بهادر 7 اساتد رئیس دانشگاه شبح ی استاد راهنما گم شده 8 مفاهیم حراست میخ ، ایستگاه ، داعش دانشگاهی امتحان پایان ترم آوار، آبولا اصطلاحات عامیانۀ تحصیلی که فرایند گسترش استعاری در ساخت آن ها دخیل بوده است ، از برخی روش های ساخت اصطلاح - که اکرامی بیان کرده -پیروی کرده اند که بدین شرح است : ١."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.