چکیده:
هدف اصلی این تحقیق بررسی اثربخشی اعتبارات بر توسعه کسب و کارهای دامپروری در نواحی روستایی بخش جعفرآباد استان قم بوده است. به این منظور از روش تحقیق توصیفی مبتنی بر پیمایش استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل 83 نفر از دامداران (پروشدهندگان گوساله پرواری) شاغل در شهرک دام جعفریه واقع در بخش جعفرآباد استان قم است که از سال 1389 از بانک کشاورزی گازران قم جهت توسعه دامداری وام دریافت کردهاند. اطلاعات لازم به صورت تمام شماری از صاحبان واحدهای دامداری گردآوری شده است. روایی پرسشنامه بر اساس نظرات گروهی از متخصصان شامل اعضای هیات علمی دانشگاه و کارشناسان بانک کشاورزی ارزیابی و پس اصلاحاتی مورد تایید قرار گرفته است. پایایی ابزار تحقیق با انجام یک طرح مطالعه راهنما بر روی 20 نمونه خارج از جامعه آماری (دامداران خارج از شهرک دام جعفریه) و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 83/0 برای گویههای اثربخشی تایید شده است. نتایج نشان داد که مولفههای اثربخشی اعتبارات پرداختی توسعه کسب و کارهای دامپروری را میتوان در پنج مولفه با عنوان «افزایش درآمد و تولید»، «مدیریت بهتر ضایعات و بهداشت دام»، «ارتقاء کیفیت زندگی فردی و روستایی»، «بهبود انگیزش و رضایت شغلی دامداران» و «توسعه فیزیکی دامداری» دستهبندی کرد. همچنین اینکه در مولفه اول «افزایش میزان فروش و درآمد حاصل از دامداری»، در مولفه دوم «مدیریت بهتر بهداشت دام و پیشگیری بیماریهای دام»، در مولفه سوم «از بین رفتن ضایعات، زباله و آشغال در محیط روستا»، در مولفه چهارم «بهبود رضایت از وضعیت شغل و حرفه» و در مولفه پنجم «افزایش ارزش اموال و دارائیهای دامداران» دارای اهمیت بیشتری بوده است. نتایج بررسی میزان اثربخشی اعتبارات نشان داد که در دو مولفه اول یعنی «افزایش درآمد و تولید» و «مدیریت بهتر ضایعات و بهداشت دام» اثربخشی مطلوب نبوده است. اما در سه مولفه بعدی یعنی «ارتقاء کیفیت زندگی فردی و روستایی»، «بهبود انگیزش و رضایت شغلی دامداران» و «توسعه فیزیکی دامداری» و همچنین کلیت شاخص اثربخشی وضعیت مطلوب بوده است.
خلاصه ماشینی:
جامعۀ آماری این تحقیق شامل ٨٣ نفر از دامداران (پروش دهندگان گوساله پرواری) شاغل در شهرک دام جعفریه واقع در بخش جعفرآباد استان قم است که از سال ١٣٨٩ از بانک کشاورزی گازران قم جهت توسعه دامداری وام دریافت کرده اند.
نتایج نشان داد که مؤلفه های اثربخشی اعتبارات پرداختی توسعه کسب و کارهای دامپروری را میتوان در پنج مؤلفه با عنوان «افزایش درآمد و تولید»، «مدیریت بهتر ضایعات و بهداشت دام »، «ارتقاء کیفیت زندگی فردی و روستایی »، «بهبود انگیزش و رضایت شغلی دامداران » و «توسعه فیزیکی دامداری» دسته بندی کرد.
از طرفی کارآفرینان در فرآیند شروع کسب و کار، اغلب تمایل به اخذ وام با شرایط آسان به ویژه در زمینه نرخ سود و محدودیت های اندک در خصوص وثیقه دارند که این موضوع بر اثربخشی اعتبارت نیز تأثیرگذار است (٨٦١ :٢٠١٠ ,Rice and Strahan)؛ اما باید توجه داشت که بسط و برنامه ریزی برای اعتبارات به عنوان مداخله گر توسعه ، بازارهای جدید را گسترش داده و فرهنگ بازار آزاد را ارتقاء میدهد و تضمین کننده حداقل مداخله دولت میشود؛ به ویژه اینکه کارآفرینان بنگاه هایی را ایجاد میکنند که بازارهای محلی را درگیر اقتصاد کلان نموده و آنها را فعال میسازد و به عنوان عنصر اساسی کاهش فقر در مناطق روستایی و توسعه نیافته عمل میکند.
جامعه آماری تحقیق شامل ٨٣ نفر از دامداران (پروش دهندگان گوساله پرواری) شاغل در شهرک دام جعفریه واقع در بخش جعفرآباد استان قم است (شکل ١) که از سال ١٣٨٩ از بانک کشاورزی گازران قم جهت توسعه دامداری وام دریافت کرده اند که به صورت تمام شماری اطلاعات لازم از آنها گردآوری شده است .