چکیده:
توجه به تامین مالی و ابزارهای بازاریابی برای تامین مالی سهم بالایی در رفع مشکلات تامین مالی شرکت ها و جلوگیری از ورشکستگی آن ها دارد. در این پژوهش ، بعد از مرور تحقیق های صورت گرفته در زمینه بازاریابی و کاربرد آن در تامین مالی و مصاحبه های نیمه ساختاریافته ، ابتدا مولفه های بازاریابی تامین مالی شناسایی و سپس براساس آن ها راهبردهای بازاریابی برای تامین مالی تدوین شد. رویکرد پژوهش کیفی است . روایت های مصاحبه شوندگان به منظور تحقق اهداف مطالعه ، به صورت کاربردی و با روش روایتی و ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته براساس پروتکل wh٥ مستند شد و درنهایت یافته ها با نرم افزار Atlas ti دسته بندی و تحلیل شد. جامعه آماری شامل مدیران ارشد شرکت های فعال در مرحله رشد صنعت غذایی استان تهران می شود که ١٢ نفر از مدیران ارشد به شیوة دردسترس برای نمونه آماری درنظر گرفته شده اند. کدگذاری داده ها در سه مرحله شامل کدگذاری اولیه ، ثانویه و شناسایی مقوله ها انجام گرفت و نتایج پژوهش راهبردهای بازاریابی را برای تامین مالی از جمله توسعه سرمایه گذاری، حفظ سرمایه گذاران فعلی و عقب نشینی در سرمایه گذاری و همچنین اقدامات بازاریابی را براساس سه عنصر بازاریابی تامین مالی از جمله آمیخته بازاریابی، بخش بندی بازار و تمایز ارائه می دهد.
Paying attention to finance and financial marketing tools could significantly contribute to resolution of financial problems of the firms and avoid their bankruptcy. Following the review of previous works in the field of marketing and its application in financing، as well as conducting semi-structured interviews، firstly marketing elements for financing were identified and then marketing strategies for financing were developed accordingly. The approach of the study is qualitative. Narrative analysis method and semi-structured interviews were employed based on the 5w1h to document the narratives of interviewees in order to achieve the study goal. The findings were ultimately categorized and analyzed using Atlas ti software package. The statistical population was composed of senior executives of growth-stage companies of food industry in Tehran province and a sample size of 12 managers was selected by convenience sampling technique. Data coding was conducted in three stages: primary، secondary، and selective coding. Study results distinguished different marketing strategies for financing such as investment development، protecting current investors and retreating in investment; as well as the marketing actions based on three element of financial marketing such as marketing mix، market segmentation and differentiation.
خلاصه ماشینی:
کدگذاری داده ها در سه مرحله شامل کدگذاری اولیه ، ثانویه و شناسایی مقوله ها انجام گرفت و نتایج پژوهش راهبردهای بازاریابی را برای تأمین مالی از جمله توسعۀ سرمایه گذاری، حفظ سرمایه گذاران فعلی و عقب نشینی در سرمایه گذاری و همچنین اقدامات بازاریابی را براساس سه عنصر بازاریابی تأمین مالی از جمله آمیخته بازاریابی، بخش بندی بازار و تمایز ارائه می دهد.
oz-Leiva et alMun)، به نحوی که به نادیده گرفتن یکی از راه های مؤثر در جذب سرمایه در بیشتر صنایع منجر شده است ، درحالی که به دلیل محدودبودن منابع مالی بنگاه های تسهیلات دهنده و انتظارات و نیاز بنگاه های تسهیلات گیرنده ، تدوین راهبرد مناسب و آمیخته از تکنیک ها و ابزارهای بازاریابی ، عاملی کلیدی برای موفقیت کسب وکارها محسوب می شود (٢٠٠١ ,Wint &Wells ؛ مؤیدفر و همکاران ، ١٣٩٢؛ ابوجعفری ، ١٣٩٠).
با توجه به میزان بالای شکست کسب وکارهای مرحلۀ رشد (گزارشات وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، ١٣٩٣) و نبود تأمین مالی به موقع به عنوان یکی از دلایل شکست (آراستی و غلامی ، ١٣٨٩)، شناسایی راهبردهای بازاریابی برای تأمین مالی در این مرحله راهگشاست (٢٠٠٦ ,Ooghe &Balcaen ).
درنتیجه ، هدف اصلی تحقیق شناسایی و تدوین راهبردهای بازاریابی برای تأمین مالی شرکت های در مرحلۀ رشد صنعت غذایی استان تهران است .